nieuws

Transformatie in recruiting: Q&A met Leighanne Levensaler en Amy Wilson

Organisatie & Strategie

(advertorial) Recruiting kan een behoorlijke kluif zijn voor ieder bedrijf, zeker wanneer de processen voor het aantrekken en aannemen van nieuwe werknemers niet zijn gecentraliseerd. Gelukkig is het tegenwoordig mogelijk om alle recruitingactiviteiten in één systeem te integreren, zodat werknemers, managers en recruiters naadloos samen kunnen werken om zo de meest getalenteerde mensen uit de […]

Transformatie in recruiting: Q&A met Leighanne Levensaler en Amy Wilson

(advertorial)

Recruiting kan een behoorlijke kluif zijn voor ieder bedrijf, zeker wanneer de processen voor het aantrekken en aannemen van nieuwe werknemers niet zijn gecentraliseerd.

Gelukkig is het tegenwoordig mogelijk om alle recruitingactiviteiten in één systeem te integreren, zodat werknemers, managers en recruiters naadloos samen kunnen werken om zo de meest getalenteerde mensen uit de vijver te vissen. Maar hoe werkt zo’n systeem? En wat valt ermee te winnen? Leighanne Levensaler (senior vice president products bij Workday) en Amy Wilson (vice president HCM Product Strategy bij Workday) beantwoorden drie prangende vragen.

Waarom zou je als bedrijf je recruiting-proces willen centraliseren? Wat is het grote voordeel?
Levensaler: “Het werkt van twee kanten: aan de ene kant ondersteunt een systeem als Workday Recruiting de samenwerking van het hele recruitingteam en maakt het een einde aan de inefficiënties en eilandjes in het proces, die het recruiting-proces kunnen vertragen. Managers en recruiters kunnen hun feedback makkelijk delen en via hun smartphone in een handomdraai kandidaten naar de volgende ronde sturen. Aan de andere kant van de tafel kunnen kandidaten heel snel vanaf elk device zoeken naar geschikte vacatures en daarop solliciteren. Ze kunnen relevante informatie direct importeren vanuit sociale profielen en dat maakt het solliciteren extra efficiënt. Daarmee heeft een bedrijf dat gebruikmaakt van deze oplossing eigenlijk dubbel winst.”

Wilson: “Recruitment is een typische teamsport. Iedere werknemer moet de mogelijkheid hebben om de rol van recruiter op zich te nemen en dat maakt recruiting een proces van samenwerken. De wervende manager moet mogelijke kandidaten en doorverwijzingen kunnen delen met de recruiter. Recruiters moeten op hun beurt weer kunnen rekenen op werknemers die hun zogenoemde sociale kanalen inzetten om kandidaten te vinden. Wervende managers hebben dus in een vroeg stadium feedback nodig van hun team. In de basis moet het hele team dat aan het werven is samenwerken tijdens interviews en uiteindelijk de conclusies trekken die daarbij horen. Om dit allemaal te bewerkstelligen en vereenvoudigen moet de software die gebruikt wordt dynamisch en flexibel zijn en samenwerking als doel hebben. Wervende teams hebben de vrijheid nodig om tijdens het recruitingproces stappen aan te passen, over te slaan of toe te voegen. Tegelijkertijd moeten aanpassingen in lijn zijn met de veranderingen die de organisatie als geheel ondergaat, omdat niet alle veranderingen binnen een organisatie hetzelfde tempo aanhouden. Voeg daaraan toe de grote aantallen smartphones, tablets en laptops die op verschillende locaties gebruikt kunnen worden en je begrijpt hoe belangrijk het is dat de (virtuele) muren tussen afdelingen verwijderd worden, zodat het wervende team tijdens het hele proces kan samenwerken.”

Waarom zou je willen werken met een nieuw systeem? De bestaande Applicant Tracking Systems (ATS) werken toch prima?
Wilson: “We horen al een tijd van verschillende organisaties dat hun bestaande ATS niet aan hun eisen voldoen. Ze zijn onhandig en hoewel ze veel functionaliteit bevatten, sluiten ze niet aan bij de dagelijkse behoeften van een bedrijf. Ze zijn ontworpen om te zorgen dat recruiters kandidaten kunnen volgen zonder van de wetten en regels af te wijken, maar ze staan volledig los van andere belangrijke zaken die met werknemers te maken hebben, zoals interne programma’s, het onboarden (inwerkprogramma’s) van nieuwe mensen, openstaande headcounts en personeelsplanning. En denk maar niet dat iemand anders dan de recruiter het systeem kan gebruiken – het is simpelweg niet ontworpen om meerdere gebruikers aan te maken en teams goed samen te laten werken. Voorgaande maakt duidelijk dat het cruciaal is dat moderne recruitingsoftware niet op dezelfde manier wordt opgebouwd en ingericht als de oude systemen. Bedrijven willen volop gebruik kunnen maken van nieuwe technologieën en vragen om een oplossing die aan al hun sourcing- en recruitingeisen voldoet.”

Levensaler: “Dat er behoefte is aan iets nieuws wordt bewezen door de populariteit van Workday Recruiting. We hebben inmiddels wereldwijd meer dan 300 klanten en 100 klanten zijn reeds live. En dat zijn geen kleine namen, je moet bijvoorbeeld denken aan American Express Global Business Travel, Bank of America, Big Heart Pet Brands, BlackBerry Limited, Cornell University, CSG Systems International, Inc., Four Seasons, McKee Foods en Noble Corporation: allemaal mondiale organisaties die hun bestaande verouderde ATS graag willen vervangen door een geïntegreerde oplossing. Dit sluit veel beter aan bij de dynamische werving en selectie in de harde strijd om talenten vandaag de dag. We zijn heel blij met het succes, maar gaan intussen door met de verdere ontwikkeling om ervoor te zorgen dat onze groeiende groep gebruikers steeds in staat is hun werving en selectie te laten aansluiten bij toekomstige marktontwikkelingen en nieuwe ambities.”

Hoe ziet de toekomst van recruitment eruit?
Wilson: “De toekomst is mobiel; wat ik daarmee bedoel is dat mensen hun mobiel willen gebruiken voor dit soort werk. Het zal niet lang meer duren tot alle betrokken partijen mobiele mogelijkheden als de standaard gaan zien. Uniforme systemen zorgen voor een nieuw niveau van inzicht, dat voorheen niet haalbaar was. De toekomst draait om de inzet van deze inzichten om voorspellend en proactief te kunnen handelen en direct actie te kunnen ondernemen bij het vinden, selecteren, beoordelen en behouden van werknemers.”

Reageer op dit artikel