nieuws

Zo verhoogt u werkgeluk… via de familie

Organisatie & Strategie

Meer betrokken en gelukkigere medewerkers krijgt u door… de familie van uw medewerkers te betrekken. Cateringbedrijf Hutten deed het.

Zo verhoogt u werkgeluk… via de familie

Het werkgeluk van medewerkers heeft cateringbedrijf Hutten hoog op de lijst met bedrijfsdoelstellingen staan. Sterker nog: ze draaien er op. Zorg dat medewerkers gelukkig en betrokken zijn, dan komt de winst vanzelf, is het motto. En Hutten gaat nog een stapje verder: bij gelukkige medewerkers horen gelukkige familieleden. Dus familie en vrienden worden ook bij de ‘community’ Hutten.
Thijs Fokker is de ‘family energizer’ van Hutten. Fokker: ‘We vroegen medewerkers foto’s te laten zien van de mooiste vijf momenten van hun leven. Wat bleek, mensen staan nooit alleen op de foto. Wij dachten: waarom betrekken we deze mensen niet bij het geluk van onze medewerkers?’
Om de families en vrienden van werknemers mee te laten delen in de gelukscultuur, zette Hutten in navolging van deeleconomie-initiatieven als Airbnb, Snappcar en Peerby, een eigen deelinitiatief op: Mijn Hutten. Het platform heeft als doel om medewerkers en hun omgeving onderling en hun omgeving aan elkaar te binden. Niet alleen de standaard bedrijfsinformatie en formulieren worden gedeeld, maar ook complimenten, hobbies, auto’s en elkaars honden. Fokker toont een aantal manieren waarop het platform het communitygevoel en betrokkenheid in het bedrijf versterkt.

Huizen en honden delen
In een deeleconomie delen mensen hun spullen en diensten uit, omdat het ze helpt geld te besparen en duurzamer met spullen om te gaan. Toch zijn sommigen huiverig om hun spullen uit te lenen aan een onbekende: want krijg je het nog wel terug? En wat als het kapot is?
Fokker: ‘Wij denken dat we deze argumenten kunnen wegnemen als we mensen met elkaar in contact brengen.’ Daarom kocht het bedrijf een aantal van de meest gedeelde spullen zoals auto’s en spiegelreflexcamera’s, op voorwaarde dat medewerkers onderling ook hun spullen gingen delen. ‘Er worden nu niet alleen meer broodbakmachine’s en boormachines uitgeleend, maar mensen delen ook hun huizen en honden met elkaar voor een vakantie of een strandwandeling.’

Online complimentjes
Ook inspiratie en successen worden gedeeld. ‘Medewerkers delen hun goede momenten met elkaar en laten complimenten achter voor collega’s’, zegt Fokker. ‘Mensen die nooit een gezicht hadden in organisatie worden zo zichtbaar en krijgen waardering.’

Lees ook: De 5 sleutels naar werkgeluk

Taarten bakken
Via het platform komen medewerkers van alle vestigingen in contact. Niet alleen voor het werk, maar ook voor plezier. Fokker: ‘Door het posten van foto’s van zelfgebakken taarten op de communitypagina vonden een aantal taartenbakkende medewerkers elkaar. Zij hebben op een avond een taartenbak-clinic georganiseerd in een van onze keukens. Dat bracht 35 medewerkers en hun familie bij elkaar. Mensen leren elkaar dus echt kennen op interesse, niet alleen op werkgebied.’

Samen reizen
Via het platform kwamen ze er bij Hutten achter dat er 38 medewerkers dagelijks dezelfde route reden naar het hoofkantoor. Fokker: ‘Deze mensen kenden elkaar eerst niet. Nu zitten ze bij elkaar in de auto en leren van elkaar.’

Goede doelen delen
Medewerkers van Hutten kunnen op het platform hun eigen goede doelen kenbaar maken. ‘Niet alleen de grote, maar ook de kleinschalige initiatieven die ze een warm hart toedragen, maar die niemand kent’, zegt Fokker. Op het platform kunnen ze zelf hun eigen fondsenwerving doen. Op die manier kunnen ze een cheque overhandigen met steun van ruim 160 collega’s.’

TIP: Lees meer over vernieuwende manieren om betrokkenheid te verhogen op het Congres Anders Werken op 10 november. Bekijk het programma op www.congresanderswerken.nl

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels