nieuws

Kennis vanuit jouw hoofd naar het scherm van je collega

Organisatie & Strategie

(advertorial) Nederland is bij uitstek een kenniseconomie. Veelal zit die kennis opgeslagen in de hoofden van vakmensen en specialisten en niet in toegankelijke systemen voor medewerkers. Met behulp van moderne technologie kan die informatieoverdracht nu op eenvoudige wijze plaatsvinden. Als binnen een organisatie iedereen dagelijks aanwezig is en er geen verloop van werknemers bestaat, is […]

Kennis vanuit jouw hoofd naar het scherm van je collega

(advertorial)

Nederland is bij uitstek een kenniseconomie. Veelal zit die kennis opgeslagen in de hoofden van vakmensen en specialisten en niet in toegankelijke systemen voor medewerkers. Met behulp van moderne technologie kan die informatieoverdracht nu op eenvoudige wijze plaatsvinden.

Als binnen een organisatie iedereen dagelijks aanwezig is en er geen verloop van werknemers bestaat, is kennisoverdracht relatief eenvoudig. Probleem is alleen dat die ideale situatie niet bestaat. Bij vertrek of afwezigheid van een collega slaat de paniek toe: wat gebeurt er met de organisatie als de benodigde kennis er opeens niet is?

Een grote verandering die Workday voor 2016 voorspelt, is de toename van user-generated content (UGC) op de werkvloer. Denk daarbij aan werknemers die blogs schrijven, online onderzoekjes doen en video’s maken. Door gebruik te maken van de juiste technologie kan de informatie vanuit de hoofden van werknemers overgedragen worden naar leersystemen. Niet langer hoeft kennisoverdracht vanuit de HR-functie gedicteerd te worden.

UGC: toegankelijk voor iedereen

De drempel voor het creëren van content is steeds lager komen te liggen. Een podium voor bloggen kan snel worden geboden via laagdrempelige platforms als Medium, LinkedIn, WordPress en Yammer. Onderzoekjes zijn eenvoudiger dan ooit tevoren op te zetten dankzij kosteloze webapps als Easypolls en Murvey, al spant het dit najaar geïntroduceerde Twitter Polls de kroon qua gebruiksgemak en bereik. Aangezien vrijwel iedereen de beschikking heeft over een smartphone met HD-camera en editen afgelopen jaren aanzienlijk eenvoudiger is geworden, kan iedereen een video maken en deze publiceren.

Angst dat werknemers niet willen leren is onnodig; mensen ‘bingen’ niet alleen entertainment via bijvoorbeeld Netflix, maar storten zich ook op educatieve content, zo blijkt uit cijfers. Zoekopdrachten op YouTube beginnend met ‘how to’ nemen jaarlijks met 70 procent toe. Daarnaast grijpt 91 procent van de smartphonegebruikers naar hun apparaat als ze een taak willen voltooien. Wereldwijd onderzoek wijst bovendien uit dat werknemers leren belangrijker vinden dan vrije dagen.

Omgekeerde leerweg

Een fundamenteel verschil met vroeger is wel dat de manier waarop mensen leren anders is geworden. Vroeger werd informatie gepusht en tegenwoordig gaan werknemers er zelf naar op zoek. “Traditioneel zeiden we: ‘Dit is de les van vandaag, dit is je huiswerk.’ Maar we zouden moeten zeggen: ‘Dit is waar je kennis kunt vinden, dit zijn de bronnen – boeken, Google, Wikipedia, je collega’s, docenten – zoek het maar uit”, stelt Sal Khan, oprichter en CEO van het populaire gratis leerplatform Khan Academy.

Een HCM of een leersysteem brengt deze bronnen en eerder genoemde UGC bijeen en maakt deze op verschillende manieren toegankelijk. Voorop hierbij staat dat leren een persoonlijke ervaring wordt die intrinsiek verbonden is aan de unieke doelen, aspiraties en carrièrewensen van de werknemer.

Hoe kan een moderne leerervaring het verschil maken? Er kan sprake zijn van een dagelijkse procedure die kritisch is voor de business, bijvoorbeeld het inboeken van facturen. Het schrijven van een gids hiervoor zou een paar uur kunnen duren, terwijl een screencast door een werknemer met kennis maar een paar minuten vraagt. Deze screencast kan vervolgens in het financiële systeem gepubliceerd worden of in een mobiele app voor nieuwe werknemers van de Finance-afdeling beschikbaar worden gesteld.

Giet kennis in digitaal formaat

Zowel het niveau van samenwerken als productiviteit binnen een onderneming kunnen hiermee een vlucht nemen als bestuurders werknemers aanmoedigen kwalitatief goede content te produceren en inzichten te delen in een omgeving waarin iedereen vrij is te experimenteren. Voldoende tijd om te doceren en leren, en begeleiding van onzekere gebruikers is daarbij echter wel een randvoorwaarde. Hiermee zal beschikbare kennis niet langer verloren gaan!

Reageer op dit artikel