nieuws

HR-directeur ziet weinig in serious gaming

Organisatie & Strategie

Persoonlijk lijkt serious gaming HR-directeuren enorm leuk. Maar voor de organisatie zien ze er weinig in.

HR-directeur ziet weinig in serious gaming

Serious gaming, het toepassen van computerspellen om medewerkers bedrijfsinformatie of -cultuur mee te geven, vinden HRM’ers op zich een interessante ontwikkeling. Maar als het gaat om het toepassen in de eigen organisatie? Dan zien ze er weinig mogelijkheden in. Zo blijkt uit Engels onderzoek van de Engelse HR-dienstverlener Penna en consultancybureau Trajectory. Voor het onderzoek ondervroegen de bedrijven in totaal 100 Engelse HR-directeuren.

TIP: Lees meer over werven via serious gaming op PW De Gids Vakbase. 

Meer dan de helft van de ondervraagden zegt persoonlijk ‘enorm geïnteresseerd te zijn’ in gamification. Maar 44 procent zegt dat als ze nadenken over gamification voor de organisatie er ‘totaal geen interesse te hebben’. De grootste obstakels om games in te zetten zijn de bedrijfscultuur (36 procent) en de kosten (27 procent). Mochten serious games toch worden ingezet, dan denkt het 44 procent van de directeuren dat het helpt bij teambuilding.

Lees ook: 5 vragen: serious gaming en HR

“De term ‘gamification’ helpt niet”, geeft ceo Gary Browning van Penna toe. “Het roept een beeld op van puberende jongens die urenlang de laatste ‘shoot-em-up’ spelen op een gameconsole.” Voor Browning betekent gamification simpelweg “gebruik maken van de psychologie van spellen, met het doel individuen aan te zetten tot het doen van taken op een leuke manier met beloningen.”

Penna wijt de lage interesse voor gamingtoepassingen aan de matige kennis die HR-directeuren over het onderwerp hebben. Driekwart van de ondervraagden zegt nog nooit een werkgame ingezet te hebben. Ook gaf 90 procent van de ondervraagden een verkeerd antwoord op de vraag wie het vaakst games spelen. Het merendeel denkt dat games vooral gespeeld worden door jonge mannen op een console. Het goede antwoord is vrouwen van boven de 45 jaar, zegt Penna. Dat smartphones het meest gebruikt worden om spelletjes mee te spelen, wist het merendeel van de HR-directeuren wel. Lees meer over gamification en trends in HR-systemen op het platform Overehrm.nl

TIP: Blijf op de hoogte van ontwikkelingen van HR-systemen op de eHRM Conference op 24 september. 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels