nieuws

Hét obstakel voor HR-analytics: kosten

Organisatie & Strategie

HR wil wel beginnen met HR Analytics, maar heeft altijd wel een reden om het niet te doen. Waarom?

Hét obstakel voor HR-analytics: kosten

Natuurlijk wilt u wel beginnen met HR-analytics, maar nu even niet. En volgende maand? Dan eh, heeft u het nog steeds druk. Over een half jaar dan? Organisaties zien absoluut het nut wel van HR Analytics en bijbehorende software, maar vinden vaak wel een reden om het op de lange baan te schuiven. Vooral kosten zijn een belangrijk obstakel om niet te starten met software voor HR-analytics.

Kosten grootste obstakel voor HR Analytics

Budget blijkt namelijk het grootste obstakel om niet met HR-analytics software te starten. Uit onderzoek van Software Advice blijkt dat 53 procent van de ondervraagden de kosten voor implementatie van HR-analytics software te hoog vinden. Deze bedrijven gebruiken nu handmatige methoden om analyses uit voeren, zoals bijvoorbeeld Excel. Andere ondervraagden vinden hun huidige methode effectief genoeg en zien de meerwaarde van aparte software niet in.
Budget is überhaupt een belangrijke reden om niet HR-analytics te starten, merkt HR-expert en spreker Tracey Smith. Maar HR-analytics hoeft niet duur te zijn, zegt zij in het tijdschrift over HR Analytics Numerical Insights. “In mijn presentaties geef ik een specifiek voorbeeld of een project waar ik met een team van vrijwilligers wereldwijd veel waarde heb kunnen toevoegen voor weinig geld. De kosten voor het eerste deel van het project waren 0 dollar, maar we konden voor 995 dollar nog meer waarde toevoegen. Je hoeft geen leverancier een half miljoen te betalen om waarde uit je analyse te halen.”

Lees ook: HR Trends 2015: Wanneer neemt HR Analytics serieus?

HR Analytics is ‘zware strijd’

Smith erkent dat starten met HR-analytics niet makkelijk is. “Het is weliswaar uitdagend omdat veel energie gaat zitten in het denkwerk, expertise en de volharding om traditionele denkwijzen te veranderen. Het is zeker een zware strijd, maar voor diegene die de uitdaging aangaan, wordt deze beloond.” Naast budget, hoort Smith ook vaak deze drie belangrijke uitdagingen:

1. De data zijn niet goed genoeg
Vaak wachten bedrijven op een nieuw eHRM-systeem om hun problemen rondom datakwaliteit aan te gaan pakken. “Maar dit soort trajecten duren gemiddeld 18 tot 36 maanden”, aldus Smith. Dat is geen snelle weg naar HR-analytics. “Ik raak onder de indruk van bedrijven die actief onderzoeken welke data ze kunnen gebruiken om met HR-analytics te beginnen. Om daarna een prioriteitenlijst op te stellen wat aangepakt te worden op het gebied van datakwaliteit.`

2. Geen ondersteuning van het management
Het merendeel van de HR-managers heeft een achtergrond in HR, oftewel geen analytische achtergrond, zegt Smith. Door specifieke voorbeelden is deze groep te overtuigen. “Na gesprekken met voorlopers op HR-analytics gebied kan ik zeggen dat het betekent dat je een jaar lang aan voorbeelden en communicatie nodig hebt om deze mensen te overtuigen.”

3. Geen tijd, want bezig met andere initiatieven
Bedrijven zijn zo druk met hun dagelijks werk, dat ze geen tijd om voor strategische initiatieven, zoals HR-analytics, erkent Smith. Misschien kan een externe partij helpen bij het opzetten van een klein pilot project. Of zelfs bij het onderzoeken hoe het HR-personeel hun tijd indeelt en of er tijd over is voor strategische projecten. (Bron: Overehrm.nl)

TIP: Laat u bijpraten op het gebied van HR-analytics op de eHRM Conference op 24 september. 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels