nieuws

Agile werken: ook ING is om

Organisatie & Strategie

ING gaat over op een nieuwe manier van werken: agile werken. “Een squad werkt heel anders dan een team”, zegt HR-directeur Marijke Brunklaus.

Agile werken: ook ING is om

In navolging van hippe bedrijven als Spotify, Zappos en Google omarmt de grootbank een nieuwe manier van werken: agile werken. Daar horen exotische termen als tribes, squads en tribeleaders bij. Maar HR-directeur Marijke Brunklaus weet er inmiddels alles van: half juni zijn de eerste tribes en squads aan de slag gegaan. “De gedachtegang achter de nieuwe manier van werken sprak de medewerkers meteen aan.” Vijf vragen over de nieuwe manier van werken bij ING.

1 Voor wie nog niet zo thuis is in de agile-wereld: wat houdt het eigenlijk in?

“De basis is dat je organisatie snel kan reageren op de klantbehoefte, minder vergadert en dat medewerkers meer eigen verantwoordelijkheid hebben. Daartoe worden teams ingericht waarin meerdere disciplines zijn vertegenwoordigd. Deze squads tellen bij ons maximaal negen mensen. Die hebben een bepaalde opdracht, bijvoorbeeld zorgen voor het aanvraagproces bij hypotheken of het optimaliseren van de online zoekfunctie. Behalve squads zijn er ook chapters, die bestaan uit mensen met dezelfde expertise. ICT bijvoorbeeld, of productmarketing. Die hebben een chapterleader, die vaststelt hoe dingen vanuit een bepaalde discipline gedaan worden. Squads werken sterk projectmatig: de gezamenlijke doelen bestaan uit sprints van twee tot drie weken. En als er acuut iets anders moet gebeuren, kunnen we direct een nieuwe squad neerzetten. Squads met vergelijkbare doelen vormen samen een tribe van maximaal 150 mensen. Die hebben weer een tribeleader, die zorgt voor afstemming tussen de squads. En om het af te ronden: naast al die squads staat weer een agile coach, die het gezamenlijke doel in de gaten houdt en die zich richt op de effectiviteit van de teams en het creëren van high performing teams.”

2 Hoe krijg je de medewerkers mee?

“We hebben ze er in een vroeg stadium bij betrokken. De medewerkers herkenden zich in wat we wilden oplossen: minder overleg, minder afhankelijkheid van andere afdelingen en meer zelf implementeren wat je zelf bedenkt. De gedachtegang achter de nieuwe manier van werken sprak mensen meteen aan. Het is heel anders dan een reorganisatie die is ingegeven door kostenbesparing. Wij willen gewoon beter inspelen op de wensen van de klant. Het vernieuwende is dat we ook buiten de branche gingen kijken, bij bedrijven die beter en slimmer aansluiten bij wat de klant wil. Agile bestaat natuurlijk al een hele tijd. Onze IT-afdeling werkte al volgens die formule.”

Lees ook: Reorganiseren? Een opfriscursus communiceren voor HR

3 Wordt heel ING onderhanden genomen?

“Nee, belangrijk is juist dat we niet meteen in de hele organisatie zo gaan werken. Bij agile werken past geen plan dat vooraf al helemaal vastligt. Onze eerste focus ligt op marketing, productmanagement, formulemanagement en internet: alles wat met nieuwe ontwikkelingen voor klanten te maken heeft. Het leek ons logisch om daarmee te beginnen. De stafafdelingen zullen de komende periode omgaan naar agile.”

4 Werkt dat wel bij een bankbedrijf?

“Juist doordat we bij andere bedrijven zoals Spotify, Google en Zappos.com zijn gaan kijken, hebben we gezien wat we in onze eigen organisatie konden gebruiken. Als je een draai wilt maken, is het belangrijk dat je niet in oude denkbeelden blijft hangen. Bijvoorbeeld dat productmanagement maar bij één discipline thuishoort, die kan bedenken wat het beste is voor de klant. Terwijl de internetspecialist altijd beter kan bepalen wat wel en niet online kan. Je moet niet meer vanuit silo’s denken. Afdelingen kijken vanuit hun verantwoordelijkheid wat voor hen belangrijk is, een squad redeneert altijd vanuit het klantperspectief.”

5 Wat maakt deze reorganisatie anders?

“Het grote verschil is dat we vanuit een heel ander punt vertrekken. In het verleden was IT de beperkende factor. Nu is de IT de basis van de squads. Daarna kijken we pas hoeveel andere specialisten je daarbij nodig hebt om de squad goed te laten draaien. Een specialist moet meer kunnen bij ING. We krijgen geen productmanagers of marketeers meer, maar customer journey experts. Iedereen moet groeien naar een bredere rol. Binnen een squad kan iedereen van elkaar leren, zodat de kennis met elkaar wordt gedeeld.”

TIP: Op de hoogte blijven van trends in agile werken? Kom naar het Congres Agile Werken. Bekijk hier het programma

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels