nieuws

De 3 mooiste social media richtlijnen

Organisatie & Strategie

Social media richtlijnen zijn liever activerend dan betuttelend. Deze bedrijven laten zien hoe dat moet.

De 3 mooiste social media richtlijnen

Met de komst van sociale media stelden veel organisaties de afgelopen jaren ‘social media codes’ of ‘social media richtlijnen’ op. In de eerste instantie vooral om het gebruik van social media in het gareel te houden en conflicten met medewerkers te voorkomen. Maar social media richtlijnen komen in vele vormen, stellen Diana Russo en Inge Beckers, auteurs van het binnenkort te verschijnen boek HR en Social Media.
Zo bestaan er beperkende, betuttelende richtlijnen die krampachtig proberen het gebruik van sociale media door medewerkers onder controle te houden, maar ook activerende richtlijnen, die medewerkers aansporen social media te gebruiken in voordeel van het bedrijf. In die laatste ziet Russo de toekomst.
Activerende richtlijnen geven namelijk duidelijkheid over het speelveld: wat zijn sociale media en hoe zouden wij ze als organisatie in willen zetten? De spelregels geven daarnaast aan wat wel en niet mag, wat eventuele consequenties zijn, hoe de organisatie sociale media in zou willen zetten en hoe een medewerker hieraan kan bijdragen. Russo zet in het boek drie mooie voorbeelden van activerende social media richtlijnen op een rij.

TNT: aansporen tot interactie op social media

In 2010 plaatste TNT de nieuwe social media richtlijnen op internet en werd een voorbeeld voor vele anderen. Het document enthousiasmeert, is makkelijk leesbaar met aantrekkelijke beelden en illustraties, geeft duidelijke handvatten met do’s en don’ts en is gericht op de medewerker, niet alleen de communicatieprofessional. In de richtlijnen komt duidelijk de eigen verantwoordelijkheid van de medewerker naar voren. Handvatten om daarbij de interactie op de sociale media aan te gaan zijn de TNT-principes en merkrichtlijnen, auteurs- en (beeld)merkrechten en interactie op sociale media aan kunnen gaan.

Lees ook: Zo gebruikt HR interne social media

Adidas: social media richtlijnen in stripverhaal

Ook Adidas zag het belang van aantrekkelijke visuals en besloot in 2011 de social media richtlijnen – die tot dan toe in een tekstdocument werden uitgereikt – vorm te geven in een stripverhaal. Op deze manier wilden zij medewerkers motiveren de richtlijnen ook daadwerkelijk tot zich te nemen en vervolgens met sociale media aan de slag te gaan. De inhoud en strekking van de richtlijnen veranderden bij de omzetting van tekst naar stripverhaal overigens niet.

Deloitte: inspirerend filmpje dat verwijst naar code

Dichtbij huis hebben we het voorbeeld van Deloitte Nederland en wat verder van huis het voorbeeld van de Department of Justice (Victoria, Australië) over hoe social media richtlijnen beter landen bij de medewerkers als ze op een activerende toon worden opgesteld en middels een aansprekend filmpje en interactieve sessies worden overgebracht. Deloitte legt uit waarom social media wordt ingezet, geeft een aantal praktische tips en verwijst naar het onderliggende juridische document. Kort en krachtig en bovendien leuk om te kijken.

TIP: Meer weten? Diana Russo geeft de cursus Social media in de HR-praktijk op 10 november.

Reageer op dit artikel