nieuws

Inhuur van zzp’ers: dit kan HR leren van PostNL

Organisatie & Strategie

Minder brieven, meer postpakketten. Logisch dat PostNL moest flexibiliseren. Hoe pakt het bedrijf deze flexibilisering en de inhuur van zzp’ers op?

Inhuur van zzp’ers: dit kan HR leren van PostNL

Roger Muys is not amused door de uitspraken van topman Wouter van Benten van concurrent DHL Parcel Benelux, die die ochtend fel uithaalt in een interview in het FD. PostNL zou met schijnzelfstandigen werken, en dankzij een deal met de fiscus te weinig belastingen betalen. Muys reageert hoofdschuddend: “Die uitspraken over de inhuur van zzp’ers zijn voor zijn rekening. Ik houd me bezig met PostNL”. De uitspraken van Van Benten illustreren dat de postmarkt een vechtmarkt is geworden met flinterdunne marges.
Het verhaal van de marktleider is bekend: PostNL ging de laatste jaren door een diep dal. Terwijl de omzet achteruit kachelde, moest PostNL miljoenen spenderen aan reorganisatiekosten en afvloeiingsregelingen voor personeel. Het bedrijf hield het hoofd boven water door ondermeer flink te snijden in het personeelsbestand. Tegelijk met het saneren van de schulden begon PostNL aan een ingrijpende transformatie, waarbij het businessmodel op de schop ging.

Hoe gaat PostNL om met het thema flexibilisering van arbeid?

‘Lifetime employment is niet meer van deze tijd, daar moet je eerlijk in zijn. En dus moet je flexibiliseren. Binnen onze brievenpost betekent dat in praktijk dat we door de volumedalingen minder nadruk kunnen leggen op fulltime contracten en meer ruimte bieden aan parttimers. Denk voor de briefbezorging aan studenten, gepensioneerden en herintreders, die graag wat bijverdienen. Daarom sturen we, via een soort intern uitzendbureau, op interne combibanen, zodat onze mensen toch zoveel mogelijk voor minstens 25 uur per week voor PostNL kunnen blijven werken.’

PostNL werkt aan een concept van combibanen. Hoe staat het daarmee?

‘We zijn nu nog in de pilotfase. Banenpooling biedt interessante kansen: als je met andere bedrijven een gezamenlijke pool beheert, kun je de feitelijke personeelscapaciteit laten meeademen met de marktvraag. Zo kunnen werknemers verschillende parttime banen combineren. Voordeel daarvan is dat een bredere groep, waaronder kostwinners, bij PostNL in deeltijd kan blijven werken. Dat vergt wel een verandering van mindset, zowel van werkgevers als werknemers. In Brainpark Eindhoven bewijzen ze dat het kan werken. Al stuit je wel op arbeidsrechtelijke en juridische drempels, want bij wie gaat de werknemer welk arbeidscontract aan? Maar dat lijkt me oplosbaar.’

Lees ook: Arbeidsmobiliteit: het complete overzicht van de mogelijkheden

Hoe gaat PostNL om met de inhuur van zzp’ers?

‘Binnen de pakkettenmarkt concurreer je op de kwaliteit van je logistieke distributie. Het vervoer van de pakketten wordt veelal gedaan door zzp’ers. Voor tweederde werken we hier met externen, voor de rest met eigen werknemers; HR gaat binnen pakketten steeds meer naar human sourcing. Bij de brievenpost doen we vrijwel alles nog met eigen werknemers, waarbij er wel een duidelijke verschuiving is van fulltime naar parttime banen. Daarom werken we hard aan employability voor onze mensen. Ons mobiliteitscentrum heeft in de laatste negen jaar zo’n 10.000 werknemers, waaronder 7.000 postbodes, begeleid naar ander werk.’

PostNL werd in het verleden wel eens getypeerd als slechte werkgever…

‘Wij werken hard aan onze kernwaarden, waaronder goed werkgeverschap. Maar bij een groot bedrijf gaat er altijd wel eens wat mis. We hebben het niet altijd goed aangepakt. Maar daar hebben we van geleerd. Een voorbeeld? We hebben de reorganisatie binnen het brievenbedrijf veel te radicaal en te snel doorgezet. Ondanks waarschuwingen vanuit de medezeggenschap en vakbonden. Dat ging ten koste van onze geloofwaardigheid en kwaliteit. We waren de menselijke maat uit het oog verloren. Maar het gaat nu steeds beter. Zo werden we vorig jaar bij de categorie professionals nog uitgeroepen tot de ‘’beste interim-opdrachtgever van Nederland’’, bleek uit de ZZP Barometer.” Ze zien ons als goed werkgever, met mooie opdrachten. Die tijdig de facturen betaalt.
Wat hier heeft meegespeeld, is dat wij interim-recruitment voor hogeropgeleiden zelf doen. Onze eigen recruiters kennen ons bedrijf als geen ander. En kunnen dus heel goed de juiste match maken tussen kandidaat, opdracht en afdeling. Tegelijk besteden we ook steeds meer uit: ons mobiliteitscentrum bestaat nu voor driekwart uit externe, professionele zzp’ers. En die inhuur van zzp’ers gaat uitstekend.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels