nieuws

Uw personeel snakt naar People Analytics!

Organisatie & Strategie

Uw medewerkers verwachten goed HR-beleid op basis van slimme analyses en people analytics. Maar HR loopt achter.

Uw personeel snakt naar People Analytics!

Als HR-professional gebruikt u people analytics, het verzamelen van gegevens om personeelsanalyses te maken, nog maar weinig om slimme inzichten over uw medewerkers te vergaren. Maar medewerkers verwachten dat wel van u, stelt Tom Haak, oprichter van het HR Trend Institute en spreker op het Congres HR Analytics op 31 mei.

‘Het is de consumerization van HR, een term die ik overigens niet zelf bedacht heb. Buiten de organisatie ervaren medewerkers een bepaalde behandeling. Bedrijven als Google, Spotify, Coolblue en AH weten waar consumenten behoefte aan hebben, geven daar suggesties voor. Kijk naar Netflix, zij weten welke films en series je kijkt en geeft suggesties voor andere video’s. Dat doen ze niet zomaar, dat is gebaseerd op hun analyses.’

In organisaties wordt nog veel met aannames gewerkt, stelt Haak. De high potentials willen dit of de millenials willen allemaal dat. Er zijn gestandaardiseerde carrièrepaden, een leeftijdsbewust personeelsbeleid of alle vrouwen met kinderen krijgen dezelfde voorwaarden. ‘Die aannames zijn niet nodig, voorspellingen zijn goed te maken op basis van een combinatie van kijken, observeren en vragen stellen. Daar kan een organisatie beleid op aanpassen en zo een medewerker heel individueel behandelen’, zo betoogt Haak.

Wat levert zulk individueel beleid op voor een organisatie?

‘Voor zowel de organisatie als de medewerker geldt dat er beter gebruik wordt gemaakt van de talenten van medewerkers. Aan de hand van een functieprofiel weet een medewerker wat hij moet doen, welke taken hij heeft. De kans dat iemand precies die talenten heeft om zijn werk te doen is vrijwel nul. Mensen kunnen vaak veel meer. Als je beter weet welke talenten een medewerker nog meer heeft en wat voor ervaringen zij wil opdoen, kun je dat beter op een organisatie aan laten sluiten. Dat is winst van people analytics voor zowel de medewerkers als de organisatie, iedereen vindt het leuk om op talent aangesproken te worden.
En dat geldt ook voor de werkomstandigheden en het arbeidsvoorwaardenpakket, ook die kun je beter aanpassen op de individuele wensen van werknemers. De winst is dus dat je een veel plezieriger werkomgeving creëert.’

TIP: Meer weten? Tom Haak spreekt over slimme analyses door middel van people analytics op het Congres HR Analytics op 31 mei in Veenendaal.

Hoe zet je technologie in voor people analytics?

‘Denk bijvoorbeeld aan het doen van surveys. Veel organisaties doen engagementsurveys. Medewerkers vullen honderd vragen in, vaak duurt het maanden voordat de resultaten gedeeld worden. Terwijl je met technologie redelijk goed kunt opsnuiven hoe de medewerkerstevredenheid er continu voor staat. Natuurlijk moet je voorzichtig zijn met privacy-issues bij het werken met people analytics, maar medewerkers verwachten wel dat je gebruikt maakt van de tools die beschikbaar zijn.’

Lees ook: App voor medewerkerstevredenheid: 4 lessen voor HR (>Over eHRM)

Aan welke tools denk je dan?

‘Stel je hebt de beschikking over alle mail van een organisatie, geanonimiseerd dat wel. Je gooit dat in een machine, dan zie je welke woorden er worden gebruikt en waar over gepraat wordt. Dat gaat vrij gemakkelijk en die technologie is vrij ver ontwikkeld.
Een ander voorbeeld is de psychologische test Big 5, dat is een goede test waar een persoonlijkheidsprofiel uitrolt. Een alternatief hiervoor is de website Personality Insights, powered by IBM’s Watson. Aan de hand van teksten van iemand geeft deze website een persoonlijkheidsrapport. Ik heb hier acht van mijn laatste blogs ingegooid. Er kwam een rapport dat voor 95 procent overeen kwam met het rapport dat ik ontving toen ik de test deed. Dat is interessant, want dat betekent dat een ander dat ook met mijn teksten kan doen. Die teksten staan immers op het internet.’ Lees het volledige artikel op Over eHRM.nl.

Meer lezen over People Anayltics? Download dan de whitepaper Tien trends in People Analytics.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels