nieuws

App: zo versterkt HR de teamgeest

Organisatie & Strategie

Hoe versterk je het teamgevoel tussen medewerkers op verschillende vestigingen? Bioscoopketen Pathé introduceerde een social media app.

App: zo versterkt HR de teamgeest

U heeft een bedrijf met vele verschillende vestigingen over het land, en een grote groep medewerkers die elkaar niet of nauwelijks spreekt. Hoe verbind je deze mensen? Bioscoopexploitant Pathé introduceerde de interne social media app Speakap om de interne communicatie in de organisatie te versterken.

De bioscoopketen kent 22 vestigingen in Nederland, met 1400 medewerkers die ogenschijnlijk niet of nauwelijks met andere vestigingen in contact komen. Pathés grote doel met app is de hele organisatie kleiner en toegankelijker te maken en medewerkers met elkaar te verbinden. ‘Wij beseffen dat sociale media een steeds prominentere plek innemen in het privé-leven’, zegt Rosa Hoekstra. ‘Wij willen medewerkers graag hetzelfde communicatiegemak bieden.’

Lees ook: Zo laat HR social media echt werken

De bioscoopketen maakt sinds begin vorig jaar gebruik van het systeem. ‘Vanaf kantoor kunnen wij nu op ieder gewenst moment in directe verbinding staan met al onze collega’s, ongeacht plaats, tijd en functie’, vertelt Rosa Hoekstra, HR Advisor bij Pathé Theatres. Gedeelde informatie is via de app alleen zichtbaar voor medewerkers binnen het bedrijf. Updates en nieuwtjes kunnen worden zo via chat of pushberichten met elkaar worden gedeeld en besproken. Wat levert het de organisatie op?

Snel bereikbaar via de app

‘Als ik ze ergens voor nodig heb kan ik mijn medewerkers snel bereiken en zij kunnen makkelijk reageren’, zegt Peter Heesakkers, Manager Theatre bij Pathé de Kuip. Rachael, service employee bij Pathé, wijst erop dat ze met Speakap haar collega’s in woord en beeld de laatste nieuwtjes kan bijbrengen. ‘Bijvoorbeeld als er een nieuw product verkocht wordt in onze shop.’

TIP: Wat kan social media voor uw HR-beleid betekenen? Kom naar de cursusdag Social Media in de HR-praktijk op 9 juni.

Betere service aan klant

Naast ondersteuning van de interne communicatie draagt de app bij aan de kwaliteit van de service van Pathé. Zo ziet Peter Heesakkers dat met het communicatiemiddel alle werknemers op de hoogte blijven van de verrichtingen van andere locaties. ‘Zoiets werkt stimulerend op de eigen vestiging.’

App versterkt teamgeest

Rosa Hoekstra ziet dat de grotere verbondenheid die de social media app creëert, de teamgeest versterkt. ‘We kunnen beter successen met elkaar vieren. Met het hele bedrijf of met een specifieke groep medewerkers. Ongeacht de functie of locatie wordt iedere medewerker makkelijk betrokken.’

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels