nieuws

Zelfsturing motiveert medewerkers

Organisatie & Strategie

Medewerkers die ruimte krijgen om hun werk zelf te organiseren, zijn gemotiveerder en tevredener over de manier van leidinggeven binnen hun organisatie.

Zelfsturing motiveert medewerkers

In organisaties die een vorm van zelfsturing hebben ingevoerd, beoordelen medewerkers de leiderschapsstijl met een 7,5. In klassieke top-down organisaties scoort leiderschap een stuk lager, namelijk een 6,9. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport Het verborgen potentieel van werkend Nederland 2016 van Effectory.

“In traditionele organisaties is leiderschap gebaseerd op rechten en bevoegdheden”, zegt Guido Heezen, directeur en oprichter van Effectory. “Bij een moderne, meer zelfsturende organisatie ontstaat leiderschap vaak op spontane wijze. Iemand die goed is in een bepaald onderdeel van het werk, gaat op dat gebied de kar trekken. En die persoon blijft op dat gebied leider, zolang de teamgenoten dat toestaan. Zo ontstaat er een natuurlijk evenwicht op de werkvloer.”

In zelfsturende organisaties zijn medewerkers ook meer tevreden over de mate waarin zij invloed kunnen uitoefenen. Zij beoordelen dit met een 7,2. In meer traditionele organisaties scoort dit onderdeel een diepe onvoldoende, namelijk een 4,8.

Ook zijn zelfsturende medewerkers gemotiveerder: dit onderdeel scoort een 7,8, ten opzichte van een 5,5 bij meer traditionele organisaties.

Vooral in zorg veel zelfsturing

Voor Het verborgen potentieel van werkend Nederland 2016 heeft Effectory ruim 400.000 medewerkers ondervraagd uit 800 organisaties. Geheel zelfsturende organisaties zijn er nog niet veel, zegt Heezen. “Maar er zijn wel veel organisaties in transitie. Om flexibeler en wendbaarder te worden verdwijnen soms hele managementlagen.”

In de zorg gaat het bijvoorbeeld heel hard. Heezen: “De zorg staat de afgelopen jaren sterk onder druk om goedkoper en meer flexibel te gaan werken. Daardoor verdwijnen er bijvoorbeeld regelfuncties. Zo hadden veel zorginstellingen vroeger een planner in dienst, die een rooster opstelde. Nu wordt het maken van dat rooster steeds vaker aan de betreffende medewerkers zelf overgelaten. Dat scheelt een functie, en blijkt in de praktijk ook nog eens veel soepeler te werken.”

Ook in de zakelijke dienstverlening is zelfsturing in opkomst. Heezen: “Die organisaties hebben moeite om jong talent binnen te halen en vast te houden. Het blijkt dat vooral die jonge medewerkers regelmogelijkheden willen hebben. Ze willen hun werk zelf kunnen indelen en zelf problemen oplossen. Wil je als werkgever aantrekkelijk zijn en blijven, dan geef je die medewerkers dus meer autonomie.”

Heezen zegt niet dat alle organisaties zelfsturend moeten worden. “Maar wel dat het voor veel organisaties goed zou kunnen zijn om medewerkers meer regelmogelijkheden en autonomie te geven. De voordelen daarvan zijn overduidelijk, zo blijkt uit ons rapport.”

Tip om te starten met zelfsturing

Een tip voor bedrijven die meer zelfsturing willen invoeren is: begin klein. “Je hoeft echt niet meteen je hele organisatiepiramide omver te gooien”, zegt Heezen. “Begin eens met je medewerkers zelf de kantine in te laten richten, of hun werkplek. Of om ze zelf te laten nadenken over een slimmere regeling voor de leaseauto’s. Laat je verrassen door de kwaliteit van de ideeën en door de bevlogenheid die er dan los komt. Wie weet smaakt het naar meer.”

 

Reageer op dit artikel