nieuws

‘Het Nieuwe Werken? Prima, maar wel op kantoor’

Organisatie & Strategie

Laptop, mobiele telefoon; aan de faciliteiten ligt het niet, maar de meeste medewerkers voelen zich nog niet echt vrij om anders te gaan werken. De bedrijfscultuur remt de invoering van Het Nieuwe Werken.

‘Het Nieuwe Werken? Prima, maar wel op kantoor’

De organisatiecultuur houdt werknemers op kantoor en spelregels voor andere manieren van werken zijn vaak niet vastgelegd in het organisatiebeleid. Dat blijkt uit het onderzoek Anders werken: wat vindt werkend Nederland? van technologiebedrijf Ricoh onder Nederlandse kantoorwerkers.

“Andere manieren van werken zijn snel nodig en belangrijk voor Nederland”, zo licht Mark Boelhouwer, CEO Ricoh Nederland, de resultaten toe. “Met de ontwikkelingen in de arbeidsmarkt zoals flexibilisering en de race for talent is het essentieel om te voorzien in optimale faciliteiten én een cultuur van anders werken om vernieuwend, concurrerend en aantrekkelijk als werkgever te blijven.”

Geen positieve cultuur voor Het Nieuwe Werken

De Nederlandse medewerker is goed te spreken over de technologie en faciliteiten waarover hij kan beschikken: 40 procent van de respondenten is zelfs zeer tevreden dankzij een laptop en smartphone van het bedrijf en de beschikbaarheid van webmail. “Maar waar de faciliteiten en apparatuur om flexibel te kunnen werken aanwezig zijn, worden de mogelijkheden hiervan nog onvoldoende benut. Slechts 20 procent van de Nederlandse medewerkers ervaart een positieve cultuur en een stimulans van zijn werkgever om ook echt op een andere – niet traditionele – manier te werken”, zo stellen de onderzoekers. Het daadwerkelijk vastleggen van de spelregels voor een andere manier van werken in beleid, wordt volgens de respondenten nog minder gedaan: in slechts 11 procent van de organisaties.

Lees ook: Zo stuurt HR op bedrijfscultuur.

Kantoor is nog dé werkplek

Maar liefst 35 procent van de werknemers voelt zich door de bedrijfscultuur en sociale controle op het werk niet vrij om zomaar elders te werken. Een kwart geeft zelfs aan dat dit niet wordt toegestaan door hun leidinggevende. Wanneer er wel buiten de kantoormuren wordt gewerkt, gebeurt dit in de meeste gevallen thuis (58,2 procent) of bij de klant (19,4 procent).

Dat de werknemer het kantoor nog steeds als een werkplek (49,3 procent) ziet en in mindere mate als ontmoetingsplek (11,3 procent) zal in de nabije toekomst drastisch veranderen, voorspelt Boelhouwer. “In de diverse trendonderzoeken die we doen, zien we dat het kantoor in toenemende mate een plek wordt om de juiste mensen te ontmoeten en samen te werken. Werken gebeurt in toenemende mate op andere plaatsen. Om het maximale uit medewerkers te halen, zullen organisaties daarom niet alleen technologische middelen moeten faciliteren, maar ook snel een cultuur van andere manieren van werken moeten stimuleren. Ook om aantrekkelijk te blijven voor een nieuwe generatie medewerkers. Uit ons onderzoek uit 2015 onder vier generaties op de werkvloer bleek al dat 73 procent van de jongeren verwacht dat werkgevers tegemoetkomen aan hun behoeften op gebied van werk. Zij willen op andere manieren werken, bijvoorbeeld meer in de cloud, plaats- en tijdonafhankelijk. Tegelijk vind ik ook dat werknemers zelf tot op zekere hoogte een andere manier van werken kunnen afdwingen.”

Laptop mee op vakantie

De balans of scheiding tussen werk en privé is er nu vaak niet, zo blijkt uit het onderzoek. Het is steeds normaler dat medewerkers werken in hun eigen tijd. Zo neemt ruim de helft (56 procent) van de medewerkers zijn of haar werk in enige mate mee op vakantie en is bijna 70 procent op vakantie bereikbaar voor collega’s. Maar liefst 27 procent neemt zelfs de laptop mee op vakantie.

Werken in privétijd kan dus wel. Maar gek genoeg voelen kantoorwerkers zich, zo blijkt, nog niet echt vrij om privézaken te regelen onder werktijd. Zo durft slechts 30 procent van de medewerkers onder werktijd even koffie te drinken met een vriend die in de buurt is. En maar 23 procent van de medewerkers voelt zich comfortabel om onder werktijd te gaan sporten, om het werk vervolgens ’s avonds in te halen.

Wilt u weten hoe u andere manieren van werken invoert in uw organisatie? Meld u nu aan voor het congres Anders Werken op 15 november in Breukelen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels