nieuws

Online leren is (en blijft) booming

Organisatie & Strategie

Online leren zit nog steeds in de lift. De helft van de Nederlanders heeft er ondertussen ervaring mee.

Online leren is (en blijft) booming

Een herkenbaar beeld bij u in de organisatie? Een op de twee Nederlanders heeft wel eens een of andere vorm van een online training gevolgd. Dat laat onderzoek zien van online trainer GoodHabitz zien onder 1000 respondenten.

Het online leren is al jaren in opkomst, maar lijkt zijn hoogtepunt nog steeds niet te hebben bereikt. Het aandeel van het opleidingsbudget dat werkgevers uitgeven aan e-learning (>Over eHRM) lag in 2015 op 24 procent. In 2012 was dat nog 9 procent. Dat bleek vorig jaar uit onderzoek van onderzoeksbureau Nidap. Nederland ligt in internationaal opzicht niet eens voor in e-learning, eerdere Amerikaanse cijfers laten de verwachting zien dat de markt voor e-learning tussen 2014 en 2020 zal verdubbelen.

Voor het derde jaar op rij onderzocht Markteffect in opdracht van GoodHabitz het leergedrag en de leerbehoeftes van Nederlanders. Net als vorig jaar geeft een ruime meerderheid van de respondenten (87 procent) aan dat persoonlijke ontwikkeling de belangrijkste is te beginnen met een of andere vorm van e-learning. Opvallend is de motivatie om te leren: het opdoen van kennis (78 procent) en het ontwikkelen van vaardigheden (75 procent) worden beduidend vaker genoemd dan carrière maken (24 procent).

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels