nieuws

Organisatieverandering: zo doen uw collega’s het

Organisatie & Strategie

Misschien wel het moeilijkste aspect van HRM: verandermanagement. Zo doen collega-HRM’ers het.

Organisatieverandering: zo doen uw collega’s het

Geef toe: jezelf veranderen is niet makkelijk. Gedrag van medewerkers veranderen is nog lastiger. Toch heeft u er als HRM’er regelmatig mee te maken. Hoe pakken collega-HRM’ers organisatieverandering op? Tim Winkler, Interim Transitiemanager en HR Directeur bij Arbo Unie, zet zijn grootste uitdaging in verandermanagement uiteen.

‘Niet lang geleden had ik het idee om surflessen te nemen. Hoewel de techniek eigenlijk niet zo ingewikkeld is, bleek hier toch meer bij te komen kijken. In essentie gaat surfen om het “lezen” van de golven en juiste timing. Je kunt de golf niet vormen, maar door een handig samenspel van golf en surfer kan een prachtige beweging ontstaan.

De illusie van maakbaarheid wordt in stand gehouden

Als verandermanager wordt mij vaak gevraagd om met strakke hand de organisatie van A naar Beter te vormen. Vanuit grootse projectplannen wordt de illusie van maakbaarheid in stand gehouden. Steeds vaker ontdekte ik dat deze aanpak veel energie kost. Eigenlijk ben je aan het surfen, waarbij je de theorie wel kent, maar geen rekening houdt met de golven die zich al in de organisatie aandienen.

Deze maakbaarheidsgedachte berust op een mensbeeld waarbij de medewerker productiemiddel is. Middels controle en beheersing worden deze productiemiddelen gevormd naar een ideale organisatie.

Lees ook: Dit is het grootste taboe in verandertrajecten

Zet de stip op de horizon, en laat ruimte voor eigen initiatieven

Een totaal andere kijk op de mens gaat ervan uit dat elke medewerker een bron heeft, die hij kan aanspreken. Wat inspireert je en wat wil je graag bijdragen? Ik zie dat organisaties die medewerkers de ruimte geven en vertrouwen hebben in die menselijke bron, op de meest effectieve veranderingen kunnen rekenen.

Het is de kunst om in de organisatie af te spreken: wat bindt ons en welke gemeenschappelijke waarde kunnen wij aan onze klanten bieden? Om de stip op de horizon te zetten, en toch ruimte te laten voor eigen initiatieven. Het lijkt allemaal zo makkelijk, maar die vergissing maakte ik met surfen ook.’

TIP: Meer weten? Bestel het boek De kunst van veranderen van Marco de Witte en Jan Jonker.

Reageer op dit artikel