nieuws

Anders werken: zo stuurt HR op geluk

Organisatie & Strategie

“De nieuwe generatie wil anders aangestuurd worden, niet meer van bovenaf”, zegt Mathijs Kreugel van Incentro. Maar hoe zet HR anders werken echt in gang?

Anders werken: zo stuurt HR op geluk

“Gelukkige medewerkers leveren excellente resultaten en dan komt de rest vanzelf”, zo verwoordt directielid Mathijs Kreugel de visie van zijn organisatie, ICT-dienstverlener Incentro. Maar hoe zorg je voor meer geluk op de werkvloer? En hoe kan HR hier een rol in spelen? “De nieuwe generatie vraagt een totaal andere manier van werken. HR moet minder in hokjes gaan denken.”

Gelukkige medewerkers, dat klinkt mooi. Maar hoe bereik je dat?

“De kern van onze manier van samenwerken is dat gelukkige medewerkers – ‘incentronauten’ – excellente resultaten opleveren. De rest ontstaat vanzelf; winst behalen is dus geen doel op zich. En gelukkige medewerkers krijg je vooral door vertrouwen te geven. We hebben geen procedures op papier vastgelegd, maar we werken met vuistregels. Bijvoorbeeld dat iedereen recht heeft op het maken van fouten. Of: beter achteraf vergiffenis vragen dan vooraf toestemming.”

Vrijheid, blijheid dus? Is zelfsturing het toverwoord?

“Vrijheid, blijheid; dat klinkt wel heel vrijblijvend. We sturen wel degelijk, maar dan op geluk. Zelfsturing is nooit ons doel geweest, maar alles wijst erop dat medewerkers die hun ei kwijt kunnen, zelf beslissingen kunnen nemen, happyer zijn. En daar past zelfsturing goed bij. De ondernemer Ricardo Semler heeft ons enorm geïnspireerd en een aantal punten hebben we van hem overgenomen. Zo kunnen onderdelen van Incentro – wat we cellen noemen – zelf hun salarissen bepalen en weet ieder wat de ander verdient. Waar het om gaat, is dat je niet alles weg moet managen. Die andere manier van werken, mensen kansen bieden hun droom uit te laten komen – bijvoorbeeld een vestiging starten in het buitenland – werkt voor ons.”

Wat vraagt deze andere manier van werken precies van HR?

“Om eerlijk te zijn: we hebben geen HR-manager. Sterker nog, we hebben helemaal geen staffuncties, geen marketingmanager, geen salesmanagers. Daar geloven we niet in; dat alles van bovenaf wordt opgelegd en dat je je als medewerker maar met één facet bezighoudt. Binnen Incentro is één op de tien medewerkers manager. En de manager doet alles, ook HR. Hij moet een generalist zijn en uiteraard gevoel hebben voor HR-zaken. Maar het belangrijkste is dat hij onze cultuur uitdraagt en ondersteunt.”

‘Voor managers geldt de shut-up-regel: vertel niet gelijk hoe een

medewerker het aan moet pakken, maar geef hem vertrouwen’

Wat doen de meeste HR-managers fout?

“Het punt is dat de nieuwe generatie zich anders wil ontwikkelen, anders aangestuurd wil worden en anders wil samenwerken. Als ik kijk naar de traditionele, hiërarchische ondernemingen dan staat HR wat dat betreft voor een moeilijke job: de hele manier van leidinggeven moet veranderen, er moet veel minder van bovenaf bepaald worden. HR moet het bedrijf hiervan overtuigen en minder in hokjes gaan denken. Dat is een moeilijke job.”

Op het congres Anders Werken vertelt u hoe bedrijven anders kunnen innoveren. Heeft u al een tip?

“Bij innoveren gaat het er vooral om dat medewerkers zich ondernemer voelen, zich verbonden voelen met het bedrijf. En het allerbelangrijkste: schiet niet alles af. Daarvoor hanteren wij de shut-up-regel: komt een medewerker met een idee, vertel dan als manager niet gelijk hoe hij het aan moet pakken, maar geef hem vertrouwen. En houd verder je mond…”

Wilt u meer tips? Meld u aan voor het congres Anders Werken op 15 november in Breukelen via www.congresanderswerken.nl

Reageer op dit artikel