nieuws

Onderzoek: Eén op de drie HR-processen is geautomatiseerd

Organisatie & Strategie

Een meerderheid van de Europese bedrijven heeft hun werkplek verregaand geautomatiseerd heeft, blijkt uit onderzoek. Maar de automatisering van de HR-processen steekt hierbij schril af. Op dit moment is slechts 33 procent van de HR-dienstverlening geautomatiseerd.

Onderzoek: Eén op de drie HR-processen is geautomatiseerd

Dit blijkt uit een nieuw onderzoek ‘Today’s State of Work: At the Breaking Point’ van ServiceNow, . ServiceNow ondervroeg meer dan 1.850 zakelijk leiders in zeven landen, waarvan ruim 700 in Europa, om de werkdruk van leidinggevenden, de impact en het gebruik van automatisering in de zakelijke dienstverlening en de mening van leidinggevenden over de toekomst van werk in kaart te brengen. Bijna de helft van de ondervraagde leidinggevenden geeft aan dat ze automatisering in 2018 nog harder nodig zullen hebben om de toenemende hoeveelheid werk af te kunnen handelen. Hieronder een overzicht van de belangrijkste resultaten:

Europese bedrijven naderen breekpunt en hebben dringend intelligente automatisering nodig

  • 40% van de bedrijven zegt in 2018 meer automatisering nodig te hebben om de grote hoeveelheid taken te kunnen verwerken. In 2020 zal 83% dat breekpunt bereiken.
  • Driekwart (75%) geeft aan dat data van mobiele apparaten en het Internet of Things (IoT) bijdraagt aan ​de enorme toename van de workload.
  • 91% van de bedrijven denkt dat intelligente automatisering de productiviteit kan verhogen. Hierbij gaat het om kunstmatige intelligentie of machine learning om besluitvorming te stroomlijnen met als doel de snelheid en nauwkeurigheid van bedrijfsprocessen te verbeteren.
  • De helft van de ondervraagden (50%) maakt gebruik van intelligente automatisering voor één of meerdere bedrijfsprocessen. 84% is voornemens het toe te passen of de mogelijkheden ervan te onderzoeken.

HR en customer service blijven achter

  • In totaal is slechts 38% van de bedrijfsprocessen geautomatiseerd. Dit betekent dat 15 uur per week – dus bijna twee werkdagen – wordt besteed aan handmatige, administratieve taken.
  • IT-ondersteuning draagt het meeste bij aan een efficiënt bedrijfsproces, waar HR dat het minste doet. HR wordt dan ook geschetst als de afdeling ‘die het meeste toe is aan een herstart’.
  • Slechts 33% van de HR-dienstverlening is geautomatiseerd en 29% van de customer service processen. Vergeleken met IT-diensten, waarvan 48% geautomatiseerd is, betekent dit dat er ruimte voor verbetering is.

Benieuwd naar hoe het in Nederland zit met de automatisering van HR-processen? Vakmedianet voert daar momenteel een onderzoek naar uit en publiceert later dit jaar de resultaten. Vul het onderzoek in en maak kans op het boek HR & Social media. Vul hier de vragenlijst in.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels