nieuws

Tien HR-trends voor 2017: agile, chatbot, employee experience (deel 1)

Organisatie & Strategie

Start een pilot met een chatbot. En focus op het creëren van een fascinerende employee experience. Workplace Futurist Jeanne Meister ziet voor 2017 tien HR-trends. In deel 1 de eerste vijf.

Tien HR-trends voor 2017: agile, chatbot, employee experience (deel 1)

Welke HR-trends gaan we zien in 2017? Hieronder de eerste vijf:

  1. Focus op het creëren van een aantrekkelijke employee experience

Uit onderzoek van onderzoeksbureau Future Workplace en carrièrenetwerk Beyond, The Active Job Seeker Dilemma, bleek dat 83 procent van de HR-leidinggevenden de employee experience belangrijk tot zeer belangrijk vinden. Reden voor 56 procent van hen om te investeren in training. 51 procent van hen wil bovendien de werkomgeving verbeteren en 47 procent meer belonen.

Ook de almaar sterker wordende war for talent is een belangrijke reden voor bedrijven in hun pogingen om een aantrekkelijk employee experience te creëren. Mercer voorspelt dat 90 procent van de werkgevers anticipeert op het feit harder te moeten strijden om toptalent binnen te halen. Door van de werkomgeving een experience te maken, kunnen bedrijven hun cultuur en waarden in de werkomgeving inbedden, om zo toptalent te kunnen werven en behouden.

HR-leiders doen dit door verder te kijken dan de HR-functie en samen te werken met de hoofden van de afdeling vastgoed, IT, marketing en interne communicatie om met elkaar één naadloze employee- en customer experience te bieden.

Meer lezen op PW de Gids over de employee experience en employee journey:

  1. Hanteer een agile aanpak voor het werven en ontwikkelen van werknemers

Agile, een veelvuldig gehanteerde aanpak bij het ontwikkelen van software om snel te kunnen handelen en onverwachte zaken te kunnen managen, wordt nu ook gebruikt voor het werven van werknemers. Maar niet alleen op werving, ook op leren en ontwikkeling kan agile worden toegepast.

Managers van leren en ontwikkeling die zichzelf beschouwen als ondernemers in de leerfunctie in plaats van expert op het gebied van leren en ontwikkeling, passen een agile aanpak toe op zakelijk leren door het eenvoudig te maken voor werknemers om leren te vinden, beoordelen, benoemen en consumeren. Ze zagen hun functie eerder als een beheerder van leren dan als een ontwikkelaar van content.

Bedrijven als IBM, Visa, MasterCard, Adidas en General Electric, om er een paar te noemen, implementeren dan ook nieuwe intelligente digitale platformen om zo een Netflix-achtige ervaring te creëren voor zakelijke leerlingen.

  1. Werk samen met de vastgoedafdeling om ruimtes te creëren die de cultuur bevorderen

Allereerst is het van belang om de werkomgeving niet alleen aangenaam te maken voor extraverte mensen, zoals meestal het geval is. Vraag je als bedrijf af hoe je de werkomgeving op zowel extraverte als introverte werknemers, die heel andere karaktereigenschappen hebben, kunt afstemmen. Stel jezelf daarom een aantal eenvoudige vragen over de werkplekken binnen jouw bedrijf:

  1. Waar ga je heen om je beste werk te doen?
  2. Waar ga je heen om het werk gedaan te krijgen?
  3. Waar vermijd je ontmoetingen of werkzaakheden?
  4. Waar laad je jezelf weer op?

Bedrijven beginnen te begrijpen dat open workspaces niet altijd de beste plek zijn om goed door te kunnen werken. Sterker, onderzoek van Steelcase onder 12.480 werknemers in 17 landen geeft aan dat werknemers die de controle hebben over waar en wanneer ze werken, en die de vrijheid hebben om een werkplek te zoeken die aansluit bij hun taak van dat moment, 88 procent meer betrokken zijn bij dat werk.

De vraag is dus niet of je wel of niet een open werkplek ontwikkelt, maar eerder hóe je werknemers de keuze biedt te werken op de plek die het best past bij het werk dat ze op dat moment uitvoeren.

Tip voor HR: de werkplek is niet alleen een gebouw, maar onderdeel van de HR-agenda om de bedrijfscultuur te vergroten en werknemers te binden.

  1. Beschouw HR vanuit een consumentenmarketing-oogpunt

Met kandidaten en werknemers die directe feedback kunnen geven op werkgevers, zien we een “yelpificatie” van de werkplek, waar werknemers de cultuur en management van een bedrijf kunnen beoordelen zoals ze dat doen bij een hotel, restaurant of film.

HR-afdelingen passen een reeks van consumentenmarketingtools toe om een aantrekkelijke employee experience te creëren, zoals het denken vanuit het ontwerp, hackathons (een evenement waar computerprogrammeurs, interactie designers, en grafisch ontwerpers in teams onderling samenwerken aan software of hardware projecten), en het analyseren van het sentiment.

De meest recente topervaring die iemand ergens heeft, wordt de basisverwachting voor de ervaringen die diegene overal wil.

  1. Start een pilot met een chatbot

Kunstmatige intelligentie voorziet in een enorme markt. Sommigen zeggen zelfs dat het te vergelijken is met het internet van midden jaren negentig en dat het in alle soorten producten en services zal worden ingebouwd. Marketeers gebruiken bots – kunstmatig aangestuurde computerprogramma’s ontwikkeld om een gesprek te simuleren in tekst of woord – al voor online gepersonaliseerde gesprekservaringen.

In 2016 zagen we met het creëren van digitale collega’s een toenemende interesse in chatbots ontstaan; een stuk software dat samen met jou je werk uitvoert en dat deelneemt aan de dagelijkse activiteiten van je bedrijf zoals een actief en betrokken teamlid dat zou doen. Chatbots inzetten om gesprekservaringen te creëren, wordt de nieuwe digitale interface.

Volgens Gideon Mann, hoofd data-science bij Bloomberg LP, sijpelt automatisering de komende vijf jaar door in steeds meer aspecten van onze werkzame- en persoonlijke levens. Hierdoor zal het steeds lastiger zijn om te onderscheiden wat door een mens en wat door een machine is gedaan. Hierdoor ook zal de fundamentele basis van hoe mensen werken een transformatie ondergaan en zullen we slimmer moeten gaan werken. Ook zijn er al voorspellingen dat bots klaar zijn om de taken van apps op de werkvloer over te nemen.

Tip! Lees ook hoe 27 procent van de werknemers bang is zijn baan te verliezen als hij geen nieuwe technologische vaardigheden aanleert. En meer lezen over de meest recente technologische ontwikkelingen? Op PW de Gids staat ook beschreven welke wearables er wel en niet mogen op de werkvloer.

Zal de automatisering tot minder banen leiden? Interessanter is het je af te vragen hoe onze huidige banen zich zullen ontwikkelen en welk soort training nodig is om werknemers wiens functies het hardst door automatisering zullen worden geraakt op een hoger werkniveau te krijgen.

Hier ligt de kans voor toekomstgerichte HR-teams om de context te begrijpen van de manier waarop automatisering de toekomst van werk zal beïnvloeden. Begin met pionieren en start binnen HR een pilot met een chatbot om te zien hoe deze digitale collega’s HR kunnen adviseren en verbeteren.

De introductie tot deze top tien leest u ook op PW de Gids. Morgen deel 2 van de top tien.

Bron: Forbes, Jeanne Meister, Workplace Futurist.


TIP! Download de gratis whitepaper om te zien hoe robotisering de arbeidsmarkt verandert.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels