nieuws

5 cruciale vragen bij verandering

Organisatie & Strategie

Verandering brengt altijd onzekerheid mee. Dit zijn de vijf vragen waar werknemers antwoord op willen hebben.

5 cruciale vragen bij verandering

Onzekerheid leidt tot stress, ontevredenheid en verminderde productiviteit. Het is dus belangrijk om zo snel mogelijk duidelijkheid te geven. Consultant Carol Kinsey Goman dook in de literatuur en selecteerde vijf cruciale vragen van werknemers waar HR zo snel mogelijk een antwoord op moet geven.

 

  1. Wat is het uitgangspunt en waar gaan we naar toe? Wat zijn de specifieke veranderingen in de manier waarop we moeten handelen, denken en presteren?
  2. Wat betekenen de veranderingen voor de manier waarop ik mijn dagelijkse werkzaamheden uitvoer? Hiermee vertaal je de antwoorden op vraag 1 naar een persoonlijk niveau.
  3. Gaat deze verandering echt verschil uitmaken? Is er een goede businessreden voor deze verandering? Hoe gaat dit de business of mijn team vooruit helpen? Is dit vooral bedoeld om te voldoen aan wet- en regelgeving en levert het in de praktijk geen merkbare verbetering op?
  4. Hoe meten we het succes van de verandering? Als je de resultaten van de verandering niet monitort, hoe wordt dan duidelijk wat de inspanningen en investeringen hebben opgeleverd?
  5. Welke steun krijgt de verandering? Geloven de leidinggevenden er zelf in, of is dit iets dat van bovenaf wordt opgelegd?

Non-verbale communicatie

Goman wijst er nog wel op dat – hoe belangrijk de antwoorden op deze vragen ook zijn – de manier waarop je de informatie geeft minstens zo veel aandacht moet krijgen. Non-verbale communicatie kan volgens haar een boodschap maken of breken.

Openheid en integratie

Goman: “Als een leidinggevenden een groep medewerkers vertelt hoeveel waardering hij heeft voor hun input op de implementatie van de veranderingen, dan ontkracht hij zijn boodschap wanneer hij zich verstopt achter een bureau, hij zich wegbuigt van het publiek, zijn handen achter zijn rug houdt of in zijn zak stopt of hij zijn armen over zijn borst kruist. Dit zijn allemaal non-verbale signalen die duiden op geslotenheid, terwijl de boodschap gaat over openheid en integratie.”

Wat de werknemer wil weten

“Wanneer je je communicatiestrategie ontwikkelt is het heel goed om de werknemer te vertellen wat hij wil weten”, zegt Goman. “Denk er alleen altijd aan dat je moet uitstralen dat je meent wat je zegt.”

Bron: Carol Kinsey Goman /Forbes

Cultuur is het meest onderscheidende van organisaties. De ideeën, opvattingen, waarden en processen die een cultuur bepalen zijn voor veel werknemers heilig. Het is niet voor niets dat het veranderen van de cultuur het meest weerbarstige deel van de verandering is. Een cultuuromslag bewerkstelligen: hoe doet u dat? Meld u aan voor de Nyenrode-collegereeks Cultuurverandering.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels