nieuws

Leiderschap in tijden van crisis: 5 tips

Organisatie & Strategie

Een crisis is niet altijd te voorkomen. Bij het vinden van een oplossing komt het aan op leiderschap. Heeft u wat nodig is om de organisatie te helpen bij een crisis? 5 tips om het hoofd koel te houden.

Leiderschap in tijden van crisis: 5 tips

Adviseur/coach/auteur John Baldoni geeft 5 tips hoe u crisissituaties de baas kunt blijven. De algemene strekking van leiderschap in tijden van crisis is, zoals de Britten het zeggen: keep calm and carry on.

1. Pas op de plaats: wat is er aan de hand?

Er is iets goed mis. Laten we zeggen: enkele voor de bedrijfsvoering essentiële machines staan in storing. De leidinggevende van dienst belegt als eerste verantwoordelijke een crisisvergadering. Goed plan. Alleen komt daar weinig zinnigs uit als alle aanwezigen over hun toeren zijn en door elkaar heen praten. Deze manager handelt adequaat: hij wijst aan diverse mensen een aantal opdrachten en taken toe. Aan de slag en over een uur opnieuw vergaderen. Zo breng je met leiderschap orde in de chaos.

2. Handel snel, maar niet gehaast

Een leider moet richting bepalen en tijdig reageren op iedere situatie, dus ook op crisissituaties. Tijdig reageren is niet hetzelfde als gehaast handelen. Want dat maakt mensen alleen maar nerveus. Snel maar weloverwogen handelen is de oplossing. Of zoals de legendarische coach John Wooden het zegt: Be quick but don’t hurry.

3. Realistische verwachtingen graag

Iedereen ziet problemen graag zo snel mogelijk opgelost. Dat is alleen niet altijd mogelijk. De omvang en reikwijdte van het probleem in kaart brengen en dat vervolgens aanpakken is uw taak als leidinggevende. Alarmeer medewerkers niet nodeloos, maar wees ook niet bang om helder te zijn over de omvang van de problemen. En de mogelijke oplossingen. Winston Churchill was er een meester in: vraagstukken opsommen en er tegelijkertijd antwoord op geven. Mocht u 2,5 minuut de tijd hebben, luister dan naar de speech uit 1940 die hij hield bij zijn aantreden.

4. Kijk, ik heb de zaak onder controle

Tijdens crisissituaties is waarschijnlijk niemand echt volledig in control. Als leider moet u echter wel consequent de regie voeren. U heeft de ramp niet onder controle, maar u heeft wel controle op de reactie(s). Een goede leidinggevende regisseert en zorgt voor de juiste inzet van mensen en middelen die voor een oplossing kunnen zorgen.

5. Ondanks alles: blijf ontspannen en flexibel

Ook al staat de boel om u heen in de fik, een leider kan het zich nooit veroorloven zijn kalmte te verliezen. Daarbij is het vermogen om zich snel aan te passen essentieel. Een van de kenmerken van crisissituaties is dat ze snel kunnen veranderen. Het is dus heel wel mogelijk dat uw eerste reactie op de situatie niet uw definitieve reactie is. Houd in crisissituaties dus niet krampachtig vast aan één strategie. Neem voortdurend nieuwe informatie tot u, luister aandachtig en blijf overleggen met de experts in de vuurlinie die precies weten wat er gaande is. En pas uw aanpak daarop aan.

Bron: Arbo-online | Harvard Business Review

 

Wordt ook een HR-leider. In de de Collegereeks Bedrijfskunde voor HR aan Nyenrode Business Universiteit laten zes hoogleraren en praktijksprekers u zien hoe u zich kunt ontwikkelen tot strategisch businesspartner. Klik hier voor het volledige programma 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels