nieuws

De vijf belangrijkste topics op de HR-agenda

Organisatie & Strategie

Met welke topics moet HR nu echt aan de slag? Wat moet er bovenaan op de HR-agenda? Dit zijn de vijf belangrijkste uitdagingen voor HR.

De vijf belangrijkste topics op de HR-agenda

Employer branding, wendbaarheid van de organisatie, flexibele arbeidsrelaties, duurzame inzetbaarheid en HR-analytics. Dit zijn de grootste uitdagingen op HR-gebied, zo blijkt uit een analyse van Manpower Group, waaraan vertegenwoordigers van veertien grote Nederlandse organisaties hebben meegewerkt.

Disruptie ligt op de loer

“Momenteel zien we dat de druk op HR-afdelingen is toegenomen. De uitdagingen zijn complex en het is lang niet altijd duidelijk voor HR-professionals waar de antwoorden op actuele vragen te vinden zijn”, zegt José Brenninkmeijer, algemeen directeur ManpowerGroup Nederland.  “Een brutale nieuwkomer die een gevestigde partij zomaar uit de markt drukt. Een gerenommeerde organisatie die het aflegt tegen een onvoorziene concurrent, die slimmer en digitaler is: disruptie ligt overal op de loer”, zo stelt Brenninkmeijer. “Deze tijd doet dan ook een ongelooflijk groot beroep op het aanpassingsvermogen van organisaties.”

Rondetafelgesprekken over de topics voor HR

Wat zijn de personele uitdagingen van grote organisaties? Welke thema’s domineren de HR-agenda, vandaag en morgen? In twee rondetafelsessies gingen ManPower op zoek naar de concrete vragen van dit moment. De vijf meest prangende kwesties – employer branding, wendbaarheid van de organisatie, flexibele arbeidsrelaties, duurzame inzetbaarheid en HR-analytics- kwamen naar voren uit deze sessies. Aan de gesprekken deed een flink aantal bedrijven mee: Xerox, Océ-Technologies, Carglass, NN Group, Gemeente Zaanstad, Athlon Nederland, Canon Océ, Universiteit Maastricht, Mitsubishi, Servicepunt71, Mensely en CompanyMatch.me. Voor de oplossingen ging ManpowerGroup in gesprek met “toonaangevende experts uit de academische wereld en bedrijven die op het betreffende thema voorlopen en dus al veel praktijkkennis en ervaring hebben opgebouwd”.

Employer branding bij Booking.com

Eén van de vijf thema’s waar HR mee aan de slag moet, is employer branding. “Een meerderheid (58 procent) van de werkzoekenden vindt het werkgeversmerk voor hen belangrijker dan vijf jaar geleden. Voor millennials geldt dit nog sterker”, constateert ManPower.

Het vergroten van de aantrekkingskracht bij precies díe mensen naar wie het bedrijf op zoek is (employer branding), is iets waar zelfs een bedrijf als Booking.com actief mee bezig is. “Hoewel het niet in ons DNA zit, realiseerden we ons dat we naar buiten moesten treden. Dat betekende: bouwen aan ons merk, zodat mensen ons ook beter zouden leren kennen”, aldus community-manager Marnix Mali in een witboek van ManPower.

“Ons employer brand, ons consumer brand, de interne communicatie en de pr: alles hebben we op één lijn gebracht. Dat was een behoorlijke klus, maar hierdoor spreken we nu met één stem’, vertelt Tatjana Budziarek, global employer brand lead. In die communicatie is een grote rol weggelegd voor de brand ambassadors. “We zoeken altijd naar echte verhalen, van echte medewerkers: zij kunnen het beste overbrengen wie wij zijn. Dat is een van de sterkste punten van onze merkstrategie.”  Zij verwijst naar onder meer de YouTubefilm One mission, gemaakt door het brand-team en bedoeld om het consumentenmerk te verstevigen. In de film zijn de zelf vastgelegde reiservaringen van medewerkers versneden tot een snelle, maar niet gladde film. ‘We laten daarin bewust ook de moeilijke momenten zien, de ruwe kantjes. Door kwetsbaarheid te tonen denken mensen eerder: dát is een bedrijf dat mij begrijpt.”

Lees ook: Storytelling en de sleutelrol voor HR

Wendbaarheid van organisatie cruciaal

Deze tijd doet een beroep op het aanpassingsvermogen van organisaties, stelle­­­­n de deelnemers aan de rondetafelgesprekken. Maarten van Beek, directeur HR ING Nederland: “Wendbaar zijn, vertaalt zich voor elke afdeling anders, maar de principes gelden overal. Al onze processen zijn we continu aan het verbeteren. Het stopt nooit.”

“Organisaties moeten zich continu aanpassen aan wat de markt vraagt”, stelt Brenninkmeijer. “Daarin slagen organisaties die de beste talenten aan zich weten te binden. Die weten hoe zij zichzelf als krachtig werkgeversmerk in de markt zetten. Die data gebruiken om hun HR-beslissingen beter te onderbouwen en die de professionele ontwikkeling van medewerkers stimuleren en hun talent stretchen.”

Tip! Bezoek het congres HR Trending Topics over dé belangrijkste drie topics die komend jaar bovenaan de HR-agenda staan. Per trend belicht een van de keynote-sprekers de ontwikkelingen voor 2018.
HR Trending Topics 2018
Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels