nieuws

In Best Workplaces regeren geloofwaardigheid, respect en eerlijkheid

Organisatie & Strategie

De Best Workplaces van 2018 scoren gemiddeld 83 procent in de Trust Index. Niet eerder was deze score zo hoog.

In Best Workplaces regeren geloofwaardigheid, respect en eerlijkheid

Dat blijkt uit het onderzoek 2018 van Great Place to Work is uitgevoerd onder ruim 55.000 respondenten bij 145 verschillende organisaties.

Hoewel de score slechts 1 procent verschilt met vorig jaar, toen de Best Workplaces 82 procent scoorden, geeft de uitkomst wel aan dat het vertrouwen op de werkvloer gestaag groeit. Dit geldt zowel voor het vertrouwen tussen werknemers en management als tussen werknemers onderling. De Best Workplaces laten een stijgende lijn zien op de drie waarden die samen vertrouwen vormen, te weten ‘geloofwaardigheid’ (+2), ‘respect’ (+1) en ‘eerlijkheid’ (+1).

Geloofwaardigheid

De hoogst scorende stellingen binnen het onderdeel geloofwaardigheid zijn ‘De mensen krijgen hier veel verantwoordelijkheid’ (91%) en ‘Het management stelt vertrouwen in haar medewerkers en biedt hen de ruimte om hun functie uit te oefenen’ (90%).

Naast de vrijheid die mensen krijgen, is integriteit een belangrijk onderdeel van vertrouwen. De stelling ‘Het management doet wat het belooft’ laat de sterkste stijging zien binnen deze dimensie (79%, +3).

 

‘Met name jongere werkenden willen niet langer
alleen bijdragen aan het bedrijfsresultaat’ 
René Brouwers, directeur Great Place to Work

 

Maatschappelijke bijdrage

Het realiseren van een betekenisvolle maatschappelijke bijdrage blijft een belangrijk aandachtspunt voor organisaties. Onderschreef vorig jaar nog 76 procent van de respondenten de stelling ‘Onze bijdrage aan de gemeenschap geeft mij een goed gevoel’, dit jaar was dit gedaald naar 75 procent en daarmee de laagste score ooit.

Volgens René Brouwers, directeur van Great Place to Work, willen met name jongere werkenden (geboren vanaf de jaren tachtig) niet langer alleen bijdragen aan het bedrijfsresultaat en zoeken zij meer naar impact en betekenisvol werk in plaats van financiële en arbeidsvoorwaardelijke motivaties.

Optimistische generatie

Brouwers: “Deze generatie is ondanks vele jaren crisis optimistisch en wil iets betekenen voor een betere wereld. We hebben al eerder vastgesteld dat dit voor werkgevers een belangrijk aandachtspunt is om zich op te ontwikkelen. En dan niet met een verplicht dagje vrijwilligerswerk, maar structureel door hun eigen expertise in te zetten voor anderen die het nodig hebben. Best Workplaces 2018 tonen aan dat hier echt nog kansen liggen, óók voor organisaties die op veel onderdelen al heel goed presteren als werkgever.”

 

In het formuleren van een heldere toekomstvisie
zit veel verschil tussen organisaties

 

Heldere toekomstvisie bij Best Workplaces

Met name in het formuleren van een heldere toekomstvisie zit veel verschil tussen organisaties. Zo geeft 75 procent van de respondenten bij de Best Workplaces een positieve score op de stelling ‘Het management heeft een duidelijk beeld van waar de organisatie naar toe gaat en hoe daar te komen’. Bij organisaties die de erelijst niet hebben gehaald is dit slechts 46 procent. Soortgelijke verschillen treden ook op bij de stellingen ‘Het management doet wat het belooft’ en ‘Het management vraagt om en reageert oprecht op suggesties en ideeën van medewerkers’.

 

Reageer op dit artikel