nieuws

Vier kenmerken van goed werkgeverschap

Organisatie & Strategie

Vier kenmerken van goed werkgeverschap

Het gaat de goede kant op binnen organisaties: het bewustzijn dat investeren in werknemers rendeert, groeit enorm. Maar wat maakt een werkgever een goede werkgever? Deze vier kenmerken hebben goede werkgevers gemeen.

Werkgevers lijken er steeds vaker van overtuigd dat mensen het échte kapitaal in de organisatie zijn, en laten het daarbij niet alleen meer bij makkelijke woorden. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Great Place to Work, dat werkgevers analyseert op goed werkgeverschap, en daartoe de mate van trots, vertrouwen en plezier onder werknemers onderzoekt. Het onderzoek van Great Place to Work is dit jaar uitgevoerd onder bijna 50.000 respondenten bij ruim 140 verschillende organisaties, van start-ups tot multinationals. Van deze organisaties dongen er 71 mee voor de lijst van Best Workplaces. Hiervan mogen 63 organisaties zich dit jaar ook daadwerkelijk een Best Workplace noemen.

Lees ook: Best Workplaces 2018 gehuldigd

Maar wat kenmerkt de organisaties die het zo goed doen nu precies? In de praktijk blijken ze allemaal een aantal dingen precies hetzelfde te doen.

  1. De raison d’être van de organisatie is helder

De best presterende werkgevers hebben vaker dan gemiddeld een goed uitgewerkt Why. Het is voor alle medewerkers kristalhelder wie en wat de organisatie wil zijn. Zo weet iedereen waar hij aan bijdraagt, en welke acties wel of niet bijdragen aan de gewenste koers van de onderneming. Op die manier is er op alle lagen in de organisatie focus, wat uiteindelijk leidt tot veel betere zakelijke prestaties. Om een (wat ouder) voorbeeld hiervan te geven: toen John F. Kennedy in 1961 een bezoek bracht aan het hoofdkwartier van NASA, kwam hij een schoonmaker tegen die de vloer dweilde. De president vroeg de man wat hij precies deed bij de ruimtevaartorganisatie, waarop de man antwoordde: “I’m helping put a man on the moon!”

Tip, lees ook: Employee experience: wat betekent het?

  1. Breed commitment in de organisatie

Bij de best presterende organisaties is goed werkgeverschap niet alleen een speeltje van HR. Het commitment wordt gedragen door de héle organisatie. Oók de ceo, óók het middenkader en óók iedereen op de werkvloer zijn doordrongen van de potentiële voordelen. Dat lijkt normaal, maar is het niet. Er zijn behoorlijk veel organisaties waarbij de ambitie wel heel mooi geformuleerd wordt, maar uiteindelijk in een lade verdwijnt of alleen een overtuiging van HR blijft. Put your money where your mouth is, zeggen ze aan de overkant van het kanaal. En de best presterende werkgevers slagen er ook daadwérkelijk in om de daad bij het woord te voegen.

  1. Brede integratie in de organisatie

Succesvolle bedrijven weten de resultaten van het Best Workplaces-onderzoek goed te integreren met alle andere instrumenten. Het is bij deze organisaties niet zomaar een onderzoekje wat zomaar een bureautje komt uitvoeren. Nee, de uitkomsten worden gekoppeld aan de kernwaarden, leiderschapsontwikkeling, performance management, et cetera. Hoe beter de resultaten geïntegreerd worden, hoe groter de kans dat alles effectief gebruikt wordt om nóg verder te verbeteren. Dit laat overigens ook zien dat je niet binnen één jaar alweer achterover kunt gaan leunen. Wil je dit proces goed doorlopen, dan moet je daar véle jaren van constant innoveren en bijslijpen voor uittrekken. Anders geformuleerd: de meest succesvolle ondernemingen snappen allemaal dat voor goed werkgeverschap de opvolging van het onderzoek belangrijker is dan het onderzoek zelf. Ze zien dat de resultaten pas het beginpunt zijn, een aanknopingspunt om met elkaar het gesprek aan te gaan over dingen die goed gaan, en dingen die beter kunnen.

  1. Respect en eerlijkheid

De best presterende werkgevers snappen daarnaast het belang van respect en eerlijkheid. Om een voorbeeld te geven van respect: van oudsher zie je dat mensen niet betrokken worden bij het nemen van belangrijke beslissingen. Veranderingen worden aan de top bedacht, en vervolgens naar beneden doorgeduwd. Steeds vaker, in elk geval bij de Best Workplaces, zie je het omgekeerde. Mensen worden écht betrokken bij veranderingen die effect hebben op hun werkomgeving. Iets wat vervolgens een enorme impact op het vertrouwen heeft.

Bij Best Workplaces wordt actief beleid gevoerd op de intentie om op een eerlijke manier met mensen om te gaan. Ongeacht welke leeftijd, geaardheid, huidskleur, geloof of geslacht een werknemer heeft. Toch zijn deze bedrijven er nog niet bij eerlijkheid, ook al scoren ze ver boven de 90 procent. En dat komt, stelt Great Place to Work, hierdoor: “Wanneer je bij discriminatie niet (exact) 100 procent scoort, heb je eigenlijk altijd nog iets te doen. Discriminatie (het onrechtmatig onderscheid maken) vindt namelijk altijd plaats vanuit het oogpunt van de ontvanger. De stem van de meerderheid geldt hier dus niet, in dit geval moet je de score andersom lezen, vanuit het oogpunt van de minderheid.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Great Place to Work

 

Reageer op dit artikel