artikel

Werken aan een positieve employee experience

Personeelsmanagement

De employee experience is de totale ervaring van een medewerker binnen een organisatie, van binnenkomst tot eventueel vertrek. Het gaat er dus om wat de medewerker ervaart in de tijd dat hij werkzaam is bij een organisatie. Experts van Raet, Unique en Protime delen hun visie op employee experience. Hoe een positieve ervaring te bereiken en vast te houden.

Werken aan een positieve employee experience

Manager Innovatie Hans Janse van Raet ziet de employee experience steeds belangrijker worden: “Betrokken medewerkers maken het verschil en zijn voor organisaties van onschatbare waarde. Zij creëren een prettige werksfeer, leveren een hogere prestatie en efficiëntie in de organisatie met een onmiddellijke positieve uitstraling naar klanten. Win-win voor zowel de klant, de werkgever als de medewerker. Maar hoe wordt nu die betrokkenheid bereikt? Onderzoek wijst uit dat de volgende factoren een grote rol spelen bij een positieve employee experience: autonomie, betekenisvol werk, continue ontwikkeling en regelmatige feedback.”

Employee journey in kaart brengen

Om op individueel niveau de ervaring van de medewerkers positief te beïnvloeden, wordt er van HR-professionals verwacht dat zij de medewerkers net zo goed kennen als marketeers hun klanten. “Waar liggen bijvoorbeeld de talenten en behoeften van iedere medewerker? De ontwikkeling van analytics kan voor HR van grote waarde zijn om hier inzicht in te krijgen. Deze inzichten helpen om een employee journey in kaart te brengen voor zowel groepen als individuen. Met predictive analytics wordt gedrag voorspelbaar en kunnen organisaties tijdig de juiste aandacht schenken aan hun medewerkers. Analyse stelt zelfs in staat te ontdekken welke acties werken op individueel niveau. Daarmee kan de ervaring van iedere medewerker positief worden beïnvloed”, gaat Janse verder.

 

Om de ervaring van de medewerkers positief te
beïnvloeden, moet HR de medewerkers net zo
goed kennen  als marketeers hun klanten

 

Soms wordt nog gedacht dat alleen HR verantwoordelijk is voor de positieve ervaring van medewerkers, maar daar is Janse het niet mee eens: “Iedereen binnen de organisatie is verantwoordelijk voor de positieve employee experience van ieder teamlid. Wel ligt er voor de HR-afdeling een mooie taak op dit gebied. Door de verregaande digitalisering kunnen medewerkers en managers steeds meer operationele taken van HR zelf doen – en daarmee ook zelf meer regie voeren – waardoor HR zich als strategisch business partner kan opstellen en zich meer kan richten op het begrijpen, ondersteunen en beïnvloeden van de employee journey.”

Vind de juiste match

Gelukkige medewerkers zijn van cruciaal belang voor een succesvol bedrijf, vindt ook HR-dienstverlener Unique. De employee experience staat hoog in het vaandel bij Unique. Loes Dingemans, algemeen directeur, vertelt over haar doel, meer werkgeluk voor uitzendkrachten.

“Zeker in de huidige schaarse arbeidsmarkt wordt de employee experience steeds belangrijker. Medewerkers streven naar werkgeluk. Het is onze overtuiging dat gelukkige medewerkers onmiskenbaar verbonden zijn aan bedrijfssucces. Daarom gelooft Unique in de juiste match tussen werkgever en medewerkers. Deze match kun je bewerkstelligen door het profiel van een kandidaat al vroeg in de employee journey vast te stellen. En dat proces gaat veel verder dan alleen het cv. Kijk bijvoorbeeld naar motivatie, karakter en visie. Vervolgens vergelijk je het kandidaatprofiel met de bedrijfscultuur van de organisatie waarvoor je werft. Zo vind je de perfecte match en zorg je dat toekomstige collega’s goed binnen de nieuwe bedrijfscultuur passen. Alleen dan zijn kandidaten blij met hun baan en is de employee experience écht positief. Dat betaalt zich terug voor het hele bedrijf.”

 

‘Blijf continu in gesprek met de medewerkers
over hun voortgang, ontwikkeling
en wensen voor de toekomst’

 

Bewaak de bedrijfscultuur

“Een goed begin is het halve werk. Het vinden van de juiste match is fantastisch, maar dan ben je natuurlijk nog niet klaar”, aldus Lucas Polman, directeur bij Protime Nederland. “Wanneer je een geschikte kandidaat gevonden hebt, wil je dat het wederzijdse gevoel van een juiste match aanhoudt. Hiervoor is het belangrijk om de bedrijfscultuur te bewaken die mede oorzaak is van die match. Transparantie is hierbij een belangrijk aspect. Wees open naar je medewerkers. Het is goed regelmatig te communiceren wat de bedrijfsdoelstellingen zijn en wat er van het team verwacht wordt om die doelstellingen te realiseren. Het is raadzaam dit ook op individueel niveau te doen. Het werkt motiverend voor medewerkers als zij weten wat hun persoonlijke bijdrage is aan het grotere geheel.”

Werkgeluk stimuleren

Polman vervolgt: “Om werkgeluk verder te stimuleren, is het raadzaam om medewerkers te laten nadenken over hoe zij hun eigen kwaliteiten ten gelde kunnen maken voor het bedrijf. Wanneer je ze hun eigen ideeën laat uitvoeren, komen daar vaak de mooiste projecten uit voort waar je als organisatie echt voordeel van hebt. Hier ligt een mooie taak voor HR. Blijf continu in gesprek met de medewerkers over hun voortgang, ontwikkeling en wensen voor de (nabije) toekomst. Zo staat iedereen in zijn kracht en kunnen medewerkers hun aandacht richten op wat hun echt gelukkig maakt binnen het bedrijf. Dát is werkgeluk!”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels