artikel

Medewerkersonderzoek: 8 voordelen van een korte vragenlijst

Personeelsmanagement

Medewerkersonderzoek: 8 voordelen van een korte vragenlijst

Om de beleving en ervaringen van personeel te meten, maakt de lange vragenlijst van het klassieke ‘MTO’ (medewerkerstevredenheidsonderzoek) steeds vaker plaats voor de korte vragenlijst voor medewerkersonderzoek. Dat zorgt voor meer en betere feedback en dus voor meer waardevolle sturingsinformatie. Maar een korte vragenlijst heeft meer voordelen. Acht voordelen van een korte vragenlijst.

De laatste jaren wordt de roep om af te stappen van de traditionele lange vragenlijst voor medewerkersonderzoek steeds luider. Nieuwe online technologie en platforms maken het mogelijk om met een korte vragenlijst van maximaal vier vragen binnen twee minuten de gewenste feedback op te halen. En dat kan tijdens alle momenten van de werknemersfase: van de werving en inwerkperiode tot aan verlof, afscheid en ook daarna. Een korte vragenlijst is laagdrempelig en heeft nog veel meer voordelen voor medewerkersonderzoek.

Door: Rogier Taylor

  1. Tijdbesparing voor medewerkers én verwerking

Met een korte vragenlijst voor medewerkersonderzoek kost het medewerkers veel minder tijd om (op dat moment) belangrijkste vragen over hun beleving te beantwoorden. Met een traditioneel MTO was je vroeger zo een uur of langer bezig. Binnen twee minuten maximaal vier slimme vragen beantwoorden, gebeurt veel sneller en bespaart dus tijd. Ook bij de verwerking van de uitkomsten bespaart een korte vragenlijst veel tijd bij het medewerkersonderzoek. Reacties hoeven met een online meting niet meer handmatig verwerkt te worden. De uitkomsten worden (bij het platform van GrowPromoter) realtime op een dashboard getoond. Ook dat bespaart veel tijd in organisaties.

Lees ook: Jonge medewerker wil onderzoek 2.0

  1. Hogere response op medewerkersonderzoek

Door met een korte vragenlijst te werken, is personeel eerder geneigd om deel te nemen aan het medewerkersonderzoek. Dat zorgt voor een hogere response rate. En dat is zeer waardevol bij het meten van de employee experience (EX). Want de uitkomsten wegen dan zwaarder en worden nog beter onderbouwd.

  1. Kosten besparen met korte vragenlijst medewerkersonderzoek

Een korte vragenlijst zorgt voor besparing van tijd en dus kosten. De grootste besparing zit in het niet hoeven verwerken van de online verzamelde resultaten. Op deze manier zijn voor het medewerkersonderzoek geen externe partijen of eigen medewerkers meer nodig om die werkzaamheden uit te voeren.

  1. Continu meten met korte vragenlijst werktevredenheid

Een korte vragenlijst voor werktevredenheid kan vaker worden ingezet, uiteraard steeds op een relevant moment. Medewerkers vinden het niet vervelend om bijvoorbeeld vier keer per jaar een korte vragenlijst in te vullen. Zo kan dus continu gemeten worden voor het medewerkersonderzoek. Belangrijke uitkomsten en issues op het gebied van werktevredenheid komen met een korte vragenlijst veel eerder naar voren. Dat levert direct sturingsinformatie op om processen in de organisatie te verbeteren en acties te ondernemen voor een betere relatie met medewerkers.

Ssnel medewerkersonderzoek doen

  1. Meer top of mind feedback

Doordat personeel met een korte vragenlijst snel en gemakkelijk antwoord geeft, levert medewerkersonderzoek meer actuele feedback op. Deze top of mind feedback zegt veel over zaken die op dat moment spelen. Daar kun je dus ook sneller actie op ondernemen als dat nodig is.

  1. Meer inzicht in prioriteiten vanuit medewerkers

Een korte vragenlijst zorgt niet alleen voor een hogere respons en meer waardevolle feedback. Doordat personeel sneller deelneemt aan dit moderne medewerkersonderzoek geeft het ook meer inzicht in de prioriteiten die medewerkers zelf zien binnen de organisatie. Dat kan zeer waardevol zijn.

  1. Anonimiteit bij vragenlijst personeelsonderzoek

Een voordeel van een moderne korte vragenlijst kan ook zijn dat het eenvoudig mogelijk is om medewerkers anoniem te laten deelnemen aan het personeelsonderzoek. Zo kunnen medewerkers vrijuit hun mening geven over de organisatie. De feedback van het personeelsonderzoek wordt wel opgeslagen en getoond op het dashboard met resultaten, maar zonder informatie over de afzender van de vragenlijst. Dat kan meer waardevolle en eerlijke feedback opleveren bij een personeelsonderzoek.

  1. Meer sturingsinformatie uit medewerkersonderzoek

Het klinkt misschien tegenstrijdig maar een korte vragenlijst kan meer belangrijke sturingsinformatie opleveren. Dit komt omdat het medewerkersonderzoek met slimme hoofd- en subvragen direct doorvraagt op belangrijke onderdelen. Dat kan ook binnen maximaal vier vragen. Door ook kenmerken mee te geven voor het maken van analyses kunnen al snel nieuwe verdiepingsslagen gemaakt worden. Bijvoorbeeld om het medewerkersonderzoek ook inzicht te laten geven in verschillen tussen afdelingen, vestigingen, disciplines, landen of regio’s.

Dit is deel 2 in een reeks van 6 artikelen van Rogier Taylor (Growpromoter) over de employee experience. Lees deel 1, Kansen voor HRM: medewerkerstevredenheid beter meten, hier.

Reageer op dit artikel