10 vuistregels voor optimaal medewerkersonderzoek

De kracht van een organisatie ligt bij de mensen die er werken. Om inzicht te krijgen in wat er leeft en speelt onder de medewerkers kan het uitvoeren van een medewerkersonderzoek een waardevolle interventie zijn.

10 vuistregels voor optimaal medewerkersonderzoek

Sponsored content door Great Place to Work

Ken je dat gevoel dat je aan iets begint – zonder een duidelijk doel en zonder écht te weten hoe het aan te pakken – en dat je vervolgens teleurgesteld bent als het tegenvalt? Net als bij elke veranderinterventie is het belangrijk om er de juiste voorbereiding en aandacht aan te besteden zodat de waarde voor eenieder wordt vergroot.

Stel jezelf de vraag

Great Place to Work heeft 10 vuistregels, met bijbehorende vragen, opgesteld die inzicht geven in waar je staat als organisatie als je voornemens bent om een veranderinterventie – zoals een medewerkersonderzoek – uit te voeren. Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen:

  • Is het medewerkersonderzoek een doel op zichzelf of een middel om een ander doel te bereiken?
  • Bestaat het traject uit 1 maand voorbereiding, 3 maanden om feedback op te halen en 2 maanden voor top-down terugkoppeling? Of wordt de voorbereiding gedaan in 3 maanden, waardoor het ophalen van feedback maar 1 maand duurt en je vervolgens 8 maanden hebt voor de dialoog, actieplannen en voortgangsbewaking?
  • Is de terugkoppeling vooral zenden of een startpunt voor een open dialoog met medewerkers?

Effecten van het optimaal en niet optimaal inzetten

Het optimaal of niet optimaal inzetten van een veranderinterventie heeft effect op verschillende aspecten. Denk bijvoorbeeld aan het responspercentage. We zien bij organisaties die het medewerkersonderzoek optimaal inzetten dat de opvolging bestaat uit een open dialoog over proces en gedrag in plaats van een gesloten discussie over inhoud en anonimiteit.

Het onderzoek heeft ook invloed op het leiderschap binnen een organisatie. Als je de interventie optimaal inzet, dan is het een ontwikkelinstrument voor leiderschap in plaats van een beoordelingsinstrument van leidinggevenden. Tenslotte kan iedere veranderinterventie een moment zijn om vertrouwen te bouwen. Maar bij onvoldoende aandacht en opvolging kan ze ook vertrouwen afbreken.

Waar staan jullie als organisatie?

Het vooraf bepalen van doelen, het opzetten van de gewenste communicatie en vormgeven van de juiste stappen van opvolging op korte én lange termijn zijn uiteindelijk het meest bepalend voor het succes van iedere veranderinterventie. In de checklist in de paper kun je per vraag nagaan of jouw organisatie meer aan de linkerkant (minst optimale) of de rechterkant (meest optimale) staat.

3225201_10_vuistregels_Medewerkersonderzoek_als_veranderinterventie.pdf

Download

Zo voer je een verzuimgesprek

Zo voer je een verzuimgesprek

Verzuim is duur. Wanneer een werknemer dus een onverwachts hoog ziekteverzuim heeft, of zich opvallend vaak op bepaalde dagen in de week ziek meldt, is het tijd voor een goed gesprek.

Zo geef je hybride werken vorm

Zo geef je hybride werken vorm

Welke effecten heeft het gedwongen thuiswerken gehad op onze manier werken? Wat zijn onze voorkeuren? Is hybride werken het nieuwe normaal? En hoe geven we dat vorm?

Zo focus je echt op de werknemer

Zo focus je echt op de werknemer

In het komende jaar zal in veel sectoren de personeelskrapte en het verloop van personeel toenemen. Het wordt steeds moeilijker om te voorzien in de capaciteitsbehoefte. Tijd dus om verloop te voorkomen. Maar hoe pak je dat aan?

Alcoholverslaving op de werkvloer

Alcoholverslaving op de werkvloer

Verslaving op de werkvloer komt veel vaker voor dan je denkt, weet jarenlang bedrijfsarts Gertjan Beens. Hoe moet HR omgaan met een alcoholverslaafde medewerker?

5 manieren om medewerkers met financiële stress te helpen

5 manieren om medewerkers met financiële stress te helpen

Hoge energieprijzen en inflatie leiden tot meer geldzorgen onder medewerkers, en veel werkgevers willen iets doen om te helpen. Werkgeversvereniging AWVN onderzocht welke praktische maatregelen populair zijn.

Japke-d. Bouma: 'Moeten we al die kantoren niet gewoon ombouwen tot woonruimte?'

Japke-d. Bouma: 'Moeten we al die kantoren niet gewoon ombouwen tot...

Mijmeren over het kantoorleven - dat is iets dat je aan NRC-columnist Japke-d. kunt overlaten. Ze sprak onlangs op het Jaarcongres SalarisNet, over het nut van kantoren in het post-coronatijdperk.

Partner of choice 2022: met deze bedrijven doet HR het liefst zaken

Partner of choice 2022: met deze bedrijven doet HR het liefst zaken

Wat zijn de favoriete bedrijven voor HR om zaken mee te doen? PW. onderzocht het en presenteert in het digimagazine Partner of Choice de winnaars en challengers in verschillende categorieën.

Foto: Shutterstock

Hoeveel mantelzorgers werken er in jouw organisatie?

Maar liefst 18 procent van het verzuim wordt erdoor veroorzaakt: mantelzorgers die in de knel komen tussen werk en privé. Geen wonder, want het aantal mantelzorgers is opgelopen tot 5 miljoen. Hoe kan HR ze zo goed mogelijk begeleiden?