blog

5 manieren om medewerkers duurzaam inzetbaar te houden

Personeelsmanagement

Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers duurzaam inzetbaar blijven? Door hen duidelijk te maken wat je van ze verwacht, door naar ze te luisteren en hen te ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling. En door ze zelf verantwoordelijk te maken voor hun eigen inzetbaarheid.

5 manieren om medewerkers duurzaam inzetbaar te houden

Steeds meer hoog opgeleide medewerkers beseffen hoe belangrijk het is om voortdurend nieuwe kennis en vaardigheden op te doen. Maar er zijn daarnaast ook veel medewerkers die weerstand voelen om in beweging te komen. Ofwel doordat ze gedemotiveerd zijn geraakt door reorganisaties en passief zijn geworden. Of doordat ze gewoon heerlijk in hun comfortzone zitten. Ze vinden hun situatie wel ‘chill’ en hebben niet onmiddellijk een reden om in beweging te komen. Totdat het te laat is en ze plotseling het gevoel krijgen in de verkeerde film terecht te zijn gekomen.

Het is daarom in ieders belang om sleetsheid te voorkomen. Hoe doe je dat? Hoe zorg je dat de boel regelmatig wordt opgeschud? Hoe krijg je medewerkers zo ver dat ze zich continu willen blijven ontwikkelen?

1. Voer jobrotatie in

Er zijn organisaties die hun medewerkers verplicht stellen om elke vier tot zeven jaar, een andere rol te kiezen. Ze spreken over een functieverblijftijd en een ‘window’ waarin ze kunnen wisselen van baan. Dat geldt bijvoorbeeld voor Defensie en voor de Schiphol Groep. Jobrotatie is inderdaad een goede manier om medewerkers te helpen om dingen op een andere manier te doen, of van een andere kant te bekijken.

2. Bied ook oudere medewerkers ontwikkelingsmogelijkheden aan

Verschillende organisaties prikkelen medewerkers juist met een interessant trainingsaanbod. Vaak gecombineerd met de eis om elke twee tot drie jaar van dat aanbod gebruik te maken. Wie graag wil dat oudere medewerkers lang inzetbaar blijven, zal aan hen dezelfde opleidingsmogelijkheden moeten bieden.

3. Stel persoonlijke ontwikkeling voorop

Om duurzaam inzetbare medewerkers te krijgen is persoonlijke ontwikkeling minstens zo belangrijk als het opdoen van vaktechnische kennis en vaardigheden. Het is daarom aan te raden het opleidingsaanbod niet te beperken tot functioneel inhoudelijke cursussen en trainingen. Maar bijvoorbeeld ook trainingen aan te bieden op het gebied van presenteren, time management, NLP of mindfullness. Dat kan ervoor zorgen dat medewerkers anders naar hun werk gaan kijken. Dat ze gaan nadenken over hun rol. Dit soort trainingen kan daardoor een echte ‘eye opener’ zijn.

4. Beloon goed gedrag

Voor het aanbieden van inhoudelijke en persoonlijke trainingen geldt hetzelfde als voor fitnessprogramma’s en gezonde lunches. Medewerkers die ze het meest nodig hebben, maken er het minst gebruik van. Per medewerker verschilt de veranderingsbereidheid. Daarom is een lichte druk of dwang, zonder echt irritant te worden, wel handig.

Dat kan bijvoorbeeld door bij beoordelingsgesprekken ook te letten op de inspanningen van een medewerker om zichzelf te ontwikkelen. Los van het algehele functioneren. Door medewerkers te belonen die stappen zetten om zichzelf te ontwikkelen. Zo maak je medewerkers zelf meer verantwoordelijk voor hun eigen duurzame inzetbaarheid.

5. Hou alle medewerkers betrokken en bevlogen

Laat regelmatig een peilloodje zakken in de organisatie. Hoe ervaren medewerkers hun werk en de organisatie? Als het gros van de medewerkers wel bevlogen in hun werk is, maar zich niet betrokken voelt bij de organisatie, bestaat het gevaar dat juist de talentvolle medewerkers vertrekken. En als het gros van de medewerkers de organisatie fantastisch vindt, maar hun werk niet, dan kan een organisatie eenvoudig vastroesten.

Het is belangrijk om dat te weten. Want als je weet waar het aan schort, kun je actie ondernemen. Zo zorg je dat mensen met meer passie blijven werken. En dus ook langer goed inzetbaar zijn. Zo help je medewerkers om in beweging te blijven. En maak je tegelijkertijd je organisatie meer agile. Want een organisatie die luistert naar medewerkers, komt sneller op nieuwe ideeën. Dat maakt een organisatie wendbaar en innovatief.

 Auteur Guido Heezen is oprichter en eigenaar van Effectory 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels