blog

Bevlogenheid en betrokkenheid, onterecht genegeerde succesfactor

Personeelsmanagement

Bevlogenheid en betrokkenheid, onterecht genegeerde succesfactor

We zijn gek op lijstjes en cijfers. In veel organisaties krijgen KPI’s ongelofelijk veel aandacht. Hoe zit het met de Ebitda? Of klopt de cost income ratio van onze bank wel? Zijn we al een 9+ organisatie? Maar in alle lijstjes met KPI’s ontbreekt in mijn ogen meestal de belangrijkste: betrokkenheid en bevlogenheid van medewerkers.

In een tijd waar technologie een steeds grotere plaats inneemt in dienstverlening, chatbots het klantcontact overnemen en meer dan ooit lijken op mensen (zie Google Duplex) en algoritmes steeds meer ons leven gaan bepalen, lijkt het wel of we de mens steeds meer vergeten. En in Nederland scoren we dan ook nog eens middelmatig op betrokkenheid en bevlogenheid bij ons werk, zo blijkt uit internationaal onderzoek van Effectory.

Betrokken en bevlogen medewerkers

Bevlogen mensen zijn enthousiast over hun werk. Ze doen het graag, niet omdat het moet, maar omdat ze het willen. Bevlogenheid is een belangrijk onderwerp, maar voor organisaties wordt het pas echt een succesfactor in combinatie met betrokkenheid. Betrokken medewerkers zijn emotioneel verbonden met de organisatie en waar zij voor staat. Ze zijn trotse ambassadeurs.

Slechts 27 (!) procent van de Nederlandse medewerkers is betrokken en bevlogen, blijkt uit het onderzoek van Effectory. 27 procent, bijna driekwart van de Nederlandse medewerkers is niet betrokken bij de organisatie, of niet gepassioneerd over zijn of haar werk. Kunt u zich voorstellen wat er gebeurt als misschien de helft van de medewerkers betrokken en bevlogen is? Wat een gemak zou dat geven bij de noodzakelijke vernieuwing die organisaties op dit moment doorvoeren.

Medewerkers op de eerste plaats

Veel organisaties zijn bezig met customer centricity en met customer journeys. Maar wie komt de klant of burger tegen als hij of zij zich niet helemaal houdt aan de door de organisaties uitgestippelde paden? Juist ja, medewerkers. Om die reden pleit Richard Branson er al jaren voor om niet de klant, maar de medewerkers op de eerste plaats te zetten.

Wie succesvol wil zijn investeert in zijn mensen, zodat ze gelukkig worden van hun werk. Medewerkers die werkgeluk ervaren zijn minder ziek, meer betrokken en werkelijk verbonden met de organisatie waar zijn werken.

Vier ingrediënten

De vier ingrediënten voor betrokken en bevlogen medewerkers zijn bekend:

  • Een uitdagende cultuur waarin duidelijk is waar de organisatie voor staat en gaat en medewerkers trots kunnen zijn.
  • Een werkomgeving die medewerkers de ruimte geeft om zelf keuzes te maken hoe ze hun werk verrichten en die hen uitnodigt zich continu te ontwikkelen, wat ik wel het nieuwe werken genoemd heb.
  • Uitzonderlijke leiders die inspireren en vertrouwen cultiveren. Betrokken zijn bij de werkvloer.
  • Lijnmanagers die vooral mensgericht zijn, hun medewerkers motiveren en de omstandigheden creëren waarbinnen zij kunnen excelleren.

Deze ingredienten zouden met regelmaat op de agenda’s van de directievergadering moeten staan. In het besef dat het dan ook wel goed komt met al die cijfertjes.

 Henny van Egmond is partner bij Yolk

Reageer op dit artikel