nieuws

Onbestemde verlangens

Personeelsmanagement

Debby is onderzoeker bij een grote levensmiddelenfabrikant. Een prima baan, maar eigenlijk wil ze iets anders, iets creatievers. Probleem is dat ze er maar niet toekomt om echt op zoek te gaan naar een nieuwe baan.

Onbestemde verlangens

‘Ik zou mijn computer moeten opschonen en de rommel op mijn hobbykamer moeten opruimen', verzucht Debby in haar eerste gesprek met haar coach Marco Tieleman. ‘Maar het komt er niet van. Ik zit liever met een goed boek op de bank. En als vriendinnen bellen om iets leuks te doen, wil ik hen ook niet teleurstellen.' Tieleman trekt al snel een parallel met haar werksituatie. ‘Zij heeft duidelijk een onvervulde wens om een nieuwe baan te zoeken, maar net als het opruimen van haar kamer neemt zij niet de tijd om dingen eens goed op een rijtje te zetten.'
Het begint met bewustwording, weet Tieleman. En zeker in dit geval. ‘Het kost Debby de grootste moeite erachter te komen wat zij nu eigenlijk wil. Voordat zij zich afvraagt hoe ze is terechtgekomen waar ze nu is en haar onvrede daarover onder woorden brengt.' Volgens Tieleman komt dit mede door het volgzame gedrag van Debby. ‘Zij is niet iemand die zich afvraagt "wil ik dat wel?" Als haar vriendinnen haar vragen om mee te gaan, wil zij hen niet teleurstellen en gaat zij mee.'
De coach besteedt daarom samen met Debby extra veel aandacht aan het ‘zo Smart mogelijk' formuleren van de leerdoelen. In het begin komt Debby niet verder dan vage omschrijvingen als ‘meer zelfvertrouwen krijgen' en ‘weten wat bij mij past'. Door hier termijnen en praktische invullingen aan te koppelen, brengt Tieleman Debby uiteindelijk steeds dichterbij het formuleren van haar concrete leerdoel: ‘Drie tot vijf functies vinden waarin ik echt tot mijn recht zou komen, mijn creativiteit kwijt kan, een goede werk-priv√©balans vindt, en een gezond evenwicht heb tussen leuke en noodzakelijke werkzaamheden.'
In Debby's geval was het vaststellen van een leerdoel al een doel op zich, zegt Tieleman. ‘Misschien is dat voor haar wel de grootste stap in het hele coachingstraject. Debby heeft vooral moeite (gehad) met het voor zichzelf bepalen wat zij wil.' Daar komt zij gedurende het coachingstraject steeds meer achter.
Hoe het zal aflopen, weet Tieleman nog niet. De sessies lopen nog, maar waar het om gaat, is dat zij durft stil te staan bij haar eigen wensen en ambitie en zo tot een bewuste keuze komt. Dat ze die baan kiest die zij graag wil hebben, die echt bij haar past. ‘Misschien is het iets heel anders. En misschien is dat wel dezelfde functie als ze nu heeft.'
Met de Getting Things Done-methode heeft Tieleman Debby in elk geval geholpen met het aanpakken van de rommelige hobbykamer. Door de berg werk op te delen in subtaken is het ‘probleem' opeens een stuk overzichtelijker geworden. ‘In plaats van te roepen dat ze een nieuwe hobby nodig heeft, vindt ze dan misschien wel een hobby terug waarvan ze vergeten is dat ze die had.'

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels