nieuws

Opleiden werknemers stagneert door bureaucratie

Personeelsmanagement

Opleiden werknemers stagneert door bureaucratie

Interne bureaucratie en slechte communicatie maken dat werknemers veel minder vaak een opleiding volgen dan ze zelf graag willen. Sonja Stern, directeur IBO Business School vindt dat organisaties onvoldoende inzien welk profijt zij zelf kunnen hebben.

Worden er moedwillig barrières opgeworpen?
‘Wat ik zelf zie als ik bij organisaties aan tafel zit, is dat in financieel goede tijden het succes/rendement van een werknemer die een opleiding volgt helemaal niet zo scherp wordt gemeten. Wat is dan tienduizend euro op jaarbasis? Maar in de slechte tijden komen er bezuinigingen aan, en dan gaan de opleidingsbudgetten op slot. Iedereen moet dan aan het echelon boven hem verantwoorden hoe zo'n opleiding verdienstelijk kan worden gemaakt, niet alleen voor individu maar ook voor de organisatie.'

Volgens u trekt een werknemer zijn aanvraag vaak in uit loyaliteit. Houdt dat in dat ze zelf ook de toegevoegde waarde van een opleiding niet zien?
‘Nee. Werknemers zijn ontzettend trouw aan hun werkgever, en ze willen de zaak niet op de spits drijven. Ze hebben ook niet de intentie om te zeggen: "Als het hier niet kan, ga ik wel ergens anders werken waar het wel kan". Maar wat je vaak ziet is dat de direct leidinggevende het nut en de toegevoegde waarde van een opleiding inziet. Dan gaat de aanvraag een stap hoger in de lijn of het gaat naar HR. Ergens in de hogere echelons komt er een kink in de kabel. Dan speelt die loyaliteit op. De werknemer ziet dat er twee autoriteiten tegenover elkaar staan, en wil die niet tegen elkaar uitspelen, en trekt daarom de aanvraag in.'

Het volledige interview is te lezen IntermediairPW.

Reageer op dit artikel