nieuws

‘Denk na over de boodschap’

Personeelsmanagement

‘Denk na over de boodschap’

Niemand is alleen maar zijn werk. Iedereen heeft dingen die hem of haar binnen en buiten het werk drijven en inspireren. Wat is de inspiratie van de HRM’er? Deze maand: Gurth Severien, HR-directeur van uitzendorganisatie Unique, en zijn passie voor muziek.

Zijn moeder waarschuwde hem al: als Gurth Severien tijdens zijn schooltijd niet zou studeren, dan moest hij het later doen. Het kon hem niets schelen: school was een plek waar hij was, niet waar hij iets deed. Samen met zijn vrienden vormde hij in de jaren ’80 de funkband Cup-a-Jam en droomde hij van de grote doorbraak. Succesvol werd hij, maar dan in HR. Muziek blijft echter zijn passie, en hij heeft nergens spijt van.

Droom
‘De droom om door te breken was er, iedereen heeft dat. Maar hoe verder je komt en hoe meer ervaring je hebt, hoe duidelijker het wordt dat de muziekwereld in Nederland heel klein is. Je moet de juiste contacten hebben en om in een orkest te worden opgenomen, moet je minstens het conservatorium hebben afgerond. Een aantal van ons is er echt voor gegaan, en zo groei je langzaam uit elkaar.’ De vriendschap bleef, zelfs nadat de band uit elkaar ging.

Severien gaf zijn moeder gelijk en keerde alsnog terug naar de studieboeken. Hij noemt de stap van de muziek naar HR een heel natuurlijke. ‘Als je met elkaar musiceert, dan werk je samen, je creëert samen liedjes en je luistert naar elkaar. Want het gaat niet alleen om het liedje, je denkt ook na over de manier waarop je je boodschap over moet brengen, over je optreden. En dat zijn elementen die ik nog steeds in mijn werk gebruik.’

Businesspartner
HRM’ers die serieus zijn in hun ambitie om de rol van businesspartner op te pakken, doen er volgens Severien dan ook goed aan om te kijken naar de manier waarop een band functioneert. Creativiteit en improvisatietalent zijn volgens hem in beide disciplines van groot belang, net als de presentatie. Severien hanteert dezelfde formule voor muziek als voor het werken in het bedrijfsleven: de vorm bepaalt voor tachtig procent hoe de muziek overkomt, de inhoud is met twintig procent de finishing touch. De verhouding is in HR volgens hem hetzelfde. ‘Als je businesspartner wilt zijn, moet je nadenken over de manier waarop je je werk en je bijdrage aan de organisatie exposeert. Je moet de structuur bepalen. Dat is de rode draad die overal doorheen loopt.’

Teambuilding
Soms komen HR en de muziek nog concreter samen. Severien is nog altijd bevriend met de leden van zijn vroegere band. Een van hen heeft een opnamestudio in Waddinxveen waar ook de groten uit de Nederlandse muziekscene werken. Voor een teambuildingsuitje bracht Severien – toen hij nog HR-directeur was van Start People – zijn team naar deze studio. Zo konden zij het leven van een popartiest ervaren, compleet met het maken van een eigen liedje en een videoclip. Severien: ‘Het geeft verbinding. Los van muzieksmaak, want die is voor iedereen anders, creëer je samen iets leuks. Ik denk in collectieven, en dat komt echt voort uit de band. Want je kunt nog zo’n goede zanger of saxofonist zijn, in een band moet je kunnen samenwerken.’

 

Reageer op dit artikel