nieuws

Crisis leidt mogelijk tot meer burn-out

Personeelsmanagement

Crisis leidt mogelijk tot meer burn-out

Onderwijs en industrie tellen de meeste werknemers met een burn-out, zo blijkt uit de gister gepubliceerde CBS-cijfers. Deze sectoren laten in 2010 ook een hoge mate van krimp in het aantal werknemers zien.

Deze gegevens zijn afkomstig uit de Nationale Enquete Arbeidsomstandigheden 2010, tevens de bron van de CBS-cijfers over opgebrande medewerkers. In 2010 kampte volgens het CBS 13 procent van de werknemers met een burn-out, in 2007 was dat nog 11 procent.

Dat er een directe relatie is met de crisis en het hoge percentage ontslagen in 2010, is echter moeilijk hard te maken. Henk van der Molen van het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten zei gister in Trouw dat het niet onwaarschijnlijk is  ‘Je kunt je voorstellen dat mensen uitvallen als de werkdruk of de baanonzekerheid toeneemt.'

Oliedom
Het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten pleit voor meer preventie van beroepsziekten als burn-out. Maar bedrijven zijn er niet zo voor te porren, weet burn-out deskundige en voormalig bedrijfsarts Marcel Diephuis. ‘Werkgevers zijn niet geïnteresseerd in preventie, dat is wat ik na vijftien jaar wel kan constateren. Goede preventie kost tijd en energie, het is een degelijk traject dat vraagt om communicatieve vaardigheden, en men loopt daar gewoon voor weg. Dat is oliedom, echt oliedom.'

In gesprek gaan
Volgens Diephuis is het van belang dat leidinggevenden medewerkers die vatbaar zijn voor burn-out eruit kunnen pikken en met ze in gesprek gaan. ‘Mensen met een risico tot burn-out zijn geneigd tot ontkenning of  bagatellisering als je vraagt of er iets aan de hand is. Vaak treedt er gedragsverandering op, dan gaat bijvoorbeeld iemand die altijd rustig is ineens rennen, of omgekeerd.'  Belangrijk is ook om karakteristieke gebaren of lichaamsuitingen in stress-situaties te herkennen en het daarover te hebben met leidinggevende en collega's. ‘Bij de een gaat een ooglid trillen, de ander wrijft veel over zijn haar. Vaak zijn mensen zich hier zelf niet zo van bewust, maar herkennen collega's het wel. Alleen worden dit soort dingen nooit uitgesproken en dat moet je dus wel doen.'

Geen rol hr
Een taak voor hr-managers ziet Diephuis niet echt weggelegd. ‘Die zijn vaak te volgend, net als de bedrijfsarts,' vindt hij. ‘Human resources zit bovendien te ver weg, de direct leidinggevende is degene die de medewerker zal moeten aanspreken. En dan heb je toch echt wel managers nodig die met respect weten te confronteren.'

Reageer op dit artikel