nieuws

Slecht nieuws brengen valt te trainen

Personeelsmanagement

Slecht nieuws brengen valt te trainen

Niemand vindt het leuk om slecht nieuws te brengen. Uit onderzoek blijkt het zelfs een grote emotionele belasting. Hoe handelt HR het beste?

Bij faillissementen en reorganisaties verliezen mensen hun baan, en iemand moet het slechte nieuws brengen. Wie doet dat het beste (HR of lijn), en hoe pak je het aan?

Van belang is dat de juiste persoon in gesprek gaat met de betrokken werknemer. Degene die het dichtst bij staat, bijvoorbeeld lijnmanager, zal hier de meeste moeite mee hebben. De boodschapper zal voorbereiding, ondersteuning en wellicht ook nazorg van HR behoeven. Hij of zij zal ook vooraf ingevoerd moet zijn in de kwesties die intern spelen.

Uit onderzoek van Ian Ashman van het Institute for Research into Organisation, Work and Employment (University of Central Lancashire), blijkt dat training in het voeren van moeilijke gesprekken sowieso meer aandacht verdient in organisaties. In zijn studie komt naar voren dat brengers van slecht nieuws op het werk vaak grote emotionele belasting ervaren, die ten koste gaat van hun functioneren en welzijn. Hier is een actieve rol van HR gewenst, aldus Ashman.

Reageer op dit artikel