nieuws

Zo helpt HR de werk-privebalans te verbeteren

Personeelsmanagement

Zo helpt HR de werk-privebalans te verbeteren

Werknemers hebben allemaal hun eigen strategie om werk en privé met elkaar te combineren. Maar hoe een werknemer het ook doet, elke manier heeft zo zijn voor- en nadelen. Zo helpt HR deze combinatie te maken.

Iedereen wil het: dé baan, hét gezin, dé auto, en tegelijkertijd tijd overhouden voor sport, vrienden en familie. Werknemers hebben allemaal zo hun eigen manier om werk en privé zo goed mogelijk samen te laten gaan, maar dat valt niet altijd mee. De Zwitserse Suzanne de Janasz, hoogleraar leiderschap en organisatieontwikkeling, onderscheidde zes van dit soort combinatiestrategieën. Zij geeft workshops over deze combinatie en vertelde daarover aan weekblad Intermediair. HR kan  medewerkers wijzen op een aantal belangrijke aandachtspunten:

1. Jongleren
Simpelweg alle ballen tegelijk in de lucht houden.
Aandachtspunten: Slaapgebrek, irritaties thuis en op het werk, een gevoel van onmacht ontwikkelen als het niet lukt, kunnen nadelen zijn. Depressie, overspannenheid en een burn-out kunnen uit deze strategie voortvloeien.

2.  Afwisselen
Afwisselend gefocust zijn op de carrière en perioden van niet werken om nieuwe energie op te doen. Bijvoorbeeld door een sabbatical te nemen.
Aandachtspunten: Het vergt een flinke financiële planning, flinke spaarpot, veel netwerken en bijscholing van vaardigheden. Daarnaast moet de medewerker én zijn gezin een hoop flexibiliteit bezitten.

3. Uitbesteden
Focus op de toewijding aan de loopbaan en activiteiten die de voorkeur hebben van de medewerker. Klussen als koken, boodschappen doen, bijles geven, plannen van vakantie en dergelijke worden uitbesteed.
Aandachtspunten: Niet geheel verassend moet de medewerker hiervoor ruim voldoende geld of een bijzonder bereidwillige omgeving ter beschikking hebben. Minder geschikt voor perfectionisten die moeilijk dingen uit handen geeft, dat kan leiden tot stress als het niet volgens zijn wil gebeurt.

4. Bundelen
Activiteiten combineren. Dat bespaart tijd en soms ook geld. Bijvoorbeeld activiteiten als naar de sportschool gaan samen met een vriend of vriendin.
Aandachtspunten: Het is belangrijk dat zakelijke en persoonlijke afspraken nauwkeurig op elkaar worden afgestemd. Er bestaat een groot risico van multitasken, en uit meerdere onderzoeken is gebleken dat dat toch echt niet werkt omdat alles half wordt  gedaan. Het plannen en de structuur kan de spontaniteit belemmeren van de afspraken.

5. Techflexing
Door digitale techniek als smartphone en tablets wordt er online gewerkt. Werken wordt flexibel en bespaart (reis)tijd.
Aandachtspunten: De werknemer wordt 24 uur per dag, zeven dagen per week bereikbaar. Een duidelijke afbakening mist hierdoor en dat kan de balans tussen werk en privé juist meer verstoren. Daarnaast is er weinig contact met collega’s.

6. Simplificeren
Bewust geen snelle carrière maar meer rust en tijd voor familie, waardering van kleine dingen in het leven.
Aandachtspunten: Het vereist wilskracht en steun van de omgeving. Zeker in een later stadium in de loopbaan (of voor topmanagers) betekent het de bewuste keuze maken om afstand te nemen van dingen als een luxe huis, dure auto of veel vakanties. De definitie van succes wordt hergedefinieerd.

Lees het hele artikel in Intermediair #31.

Reageer op dit artikel