nieuws

Britse stewardess is geen pin-up

Personeelsmanagement

Luchtvaartmaatschappij Ryanair moet in Groot-Brittannië stoppen met een advertentiecampagne waarin schaarsgeklede medewerkers zijn afgebeeld.

Britse stewardess is geen pin-up

Onder het motto “Hete tarieven en personeel” werden goedkope vliegtickets aangeprezen. Hierbij werden foto’s gebruikt die waren gemaakt voor de ondergoedkalender van Ryanair. Volgens Ryanair was de campagne niet seksistisch omdat de stewardessen vrijwillig hadden geposeerd voor de kalender.

Een collega-stewardess stelde er echter geen prijs op dat de campagne de indruk wekt dat het cabinepersoneel bestaat uit stoeipoezen en begon een online petitie. Deze werd al snel duizenden keren getekend. De Britse reclamecodecommissie verbood de campagne.

In de Daily Mail zegt de initiatiefneemster van de petitie: ‘Ik ben lid van het cabinepersoneel en ik neem mijn werk serieus. Ik vond het walgelijk om te zien dat het personeel in de advertentie wordt neergezet als glamour-modellen. Mijn collega’s, waaronder veel mannen, en ik werken hard om te veiligheid van onze passagiers te waarborgen. Dat is onze eerste prioriteit, niet het merk van ons ondergoed.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels