nieuws

Speelse kennisoverdracht

Personeelsmanagement

Je kunt nog zo je best doen op een sociaal jaarverslag, maar hoeveel werknemers lezen dat vervolgens? 5 procent? Misschien 10? Beveiligingsbedrijf Securitas bedacht een list. Werknemers kunnen mooie prijzen winnen met een spel waarin hun kennis over het werk en het bedrijf wordt getest. En wie het sociaal jaarverslag leest, heeft een ruime voorsprong.

Speelse kennisoverdracht

Bedrijven moeten hun ondernemingsraad elk jaar informeren over het sociaal beleid binnen de organisatie. Maar de ambities van Securitas met het jaarverslag gingen verder, zegt Sanne Rodenburg, communicatieadviseur van Securitas. ‘Je wilt bepaalde strategieën en de koers overbrengen op de medewerkers, maar ook betrokkenheid en trots creëren. Halen we dat wel met een sociaal jaarverslag, waar heel veel tijd en geld in gaat zitten? Het antwoord was nee. Medewerkers van Securitas zijn niet heel grote lezers. We zijn bij elkaar gaan zitten en hebben ook een bureau ingeschakeld om mee te denken over een middel waarmee we onze doelstellingen wel konden halen. En zo zijn we op een game gekomen.'

Het spel Master of Securitas is niet een vervanging van het sociaal jaarverslag, eerder een aanvulling erop. Het verslag wordt nog steeds elk jaar gemaakt, met daarin een vermelding van alle noodzakelijke elementen. Maar het is een aanmerkelijk afgeslankt product geworden, dat ook niet meer bij alle medewerkers wordt thuisbezorgd, vertelt collega communicatieadviseur Petra van Kleef. ‘Alles wat we moeten melden en de belangrijke dingen die zijn gebeurd, publiceren we nu in PDF-vorm. En daarnaast hebben we nu de game. Daarin worden ook vragen gesteld waarop je het antwoord uit het sociaal jaarverslag kunt halen. Over de missie (Het beveiligen van woning, werkplek en leefomgeving, red.) en over nieuws over de organisatie. Bijvoorbeeld een nieuw model bedrijfsauto of over nieuwe telefoons die in gebruik zijn genomen. Maar er worden ook vragen gesteld over gezondheid en andere zaken die het afgelopen jaar hebben gespeeld.'

Betrokkenheid
Het spel is geen flitsende game waarin tot de tanden toe gewapende beveiligers de jacht openen op inbrekers en andere bloeddorstige onverlaten. Het vergroten van de kennis over het bedrijf is een belangrijk doel van het spel en dat blijkt uit de opzet. Er zijn vijf rondes en de deelnemers moeten daarin telkens binnen vijf minuten tien vragen beantwoorden. In elke ronde zijn punten te verdienen. De antwoorden zijn allemaal te vinden in de nieuwsbrieven en het sociaal jaarverslag en op de corporate websites.

Van Kleef: ‘We hebben toch het idee dat als je meer weet over het bedrijf waarvoor je werkt, je automatisch meer betrokken raakt. Ja, je werkt bij Securitas, maar wat doen we nog meer dan alleen dat stukje waar jij mee bezig bent? We doen beveiliging, maar ook receptiedienstverlening en we hebben surveillanten die rondrijden in onze surveillancewagens. We willen dat mensen zich er ook bewust van zijn van wat de collega's allemaal doen. Want dan kun je ook meer vertellen aan klanten of potentiële nieuwe collega's.'

Monitoren
Doordat het spel nu voor het derde jaar wordt gespeeld, is het mogelijk om te monitoren of het doel van kennisverhoging wordt gehaald. De score op vragen over bijvoorbeeld de missie van Securitas is zichtbaar gestegen zegt Rodenburg. ‘Als uit de evaluatie van de rondes blijkt dat kennis over een bepaald thema tegenvalt of terugloopt, is dat reden om te kijken wat er aan de hand is.' Maar, zo vult Van Kleef aan, de antwoorden worden niet gebruikt om mensen te betrappen op een gebrek aan kennis. De behaalde punten worden individueel toegerekend, maar de antwoorden worden alleen op bedrijfsniveau geanalyseerd. ‘We hebben de medewerkers beloofd dat ze dit anoniem spelen. En als veel mensen een bepaalde vraag verkeerd beantwoorden, moeten we onszelf de vraag stellen waarom zoveel mensen deze informatie niet hebben. We hebben bijvoorbeeld de Securitas Toolbox als managementmodel. Na het bekijken van de antwoorden vonden we de kennis hierover niet hoog genoeg. Dus hebben we er in de nieuwsbrief extra aandacht aan besteed.'

Sociale media
Het sociaal jaarverslag oude stijl werd naar schatting door een kleine 10 procent van de werknemers gelezen. Het spel kan op een veel grotere populariteit rekenen. Vorig jaar speelde 28 procent van de werknemers in elk geval één ronde.
Securitas zet  sociale-mediakanalen zoals Facebook in om mensen enthousiast te maken voor het spel en de finale. En dat werkt twee kanten op, zegt Van Kleef. ‘Dit helpt ook om onze positie in de sociale media te versterken. We willen graag dat mensen ons volgen op Facebook, want dat zetten we ook in voor arbeidsmarktcampagnes. Door dit soort initiatieven te communiceren, kunnen we mensen laten zien dat we een heel leuk bedrijf zijn.'

Het volledige artikel is te lezen in IntermediairPW

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels