nieuws

Bevlogen personeel: 5 stappen

Personeelsmanagement

De beste werkgevers hebben ze: bevlogen medewerkers. Zo stimuleert u bevlogenheid.

Bevlogen personeel: 5 stappen

Sommige managers stellen grootse, meeslepende doelen die hun medewerkers moeten motiveren. Groot denken: niets mis mee. Maar bij deze grootse doelen missen medewerkers de link naar de taken en uitdagingen waar ze dagelijks mee te maken hebben. Het doel lijkt daardoor eindeloos ver weg en is niet motiverend.

Kleine doelen daarentegen zijn effectief: ze geven medewerkers de mogelijkheid om kleine successen te behalen en dus hun motivatie te behouden. Uit onderzoek blijkt dat als medewerkers ervaren dat ze dagelijks voortgang boeken in het werk dit enorm stimulerend werkt voor de bevlogenheid. Zelfs als de voortgang minimaal is. Bovendien blijkt uit ander onderzoek van HR-dienstverlener 365 dat bevlogen medewerkers 1 tot 4 procent winstgevender zijn.

Maar hoe zorgen medewerkers voor die dagelijkse progressie? Leiderschapscoach- en trainer bij Employee Dynamics Marianne Schutten geeft vijf stappen om dat in de praktijk te brengen:

Stap 1: Laat medewerkers de zin van hun werk zien

Zorg ervoor dat medewerkers helder hebben hoe zinvol hun werk is. En hoe het bijdraagt aan het succes van het team, het bedrijf, de tevredenheid van klanten enzovoort. Die impact hoeft niet iets ‘groots’ te zijn. Het belangrijkste is dat de impact echt is. Op die manier krijgt de voortgang in hun werk meer betekenis voor ze.

TIP: Meer tips over hoe u uw medewerkers bevlogen en gezond houdt, krijgt u op de Inspiratiedag Over Duurzame Inzetbaarheid op 9 december.

Stap 2: Stel een groter doel

Laat de leidinggevende een inspirerende uitkomst, een groter doel opstellen. En laat hem of haar die opbreken in kleine, betekenisvolle stukken. Die mini-doelen leiden uiteindelijk naar dat grote doel. Op die manier ervaren medewerkers onderweg steeds vooruitgang en successen. Ze hoeven niet weken, maanden of soms een jaar te wachten op dat ene (mogelijke?) grote succes. Elke kleine stap voorwaarts motiveert.

Stap 3: Help medewerkers voortgang boeken

Laat leidinggevenden medewerkers helpen deze voortgang te boeken. Een hulpmiddel hierbij is om vijf a tien minuten per dag, aan het eind van elke dag, te noteren welke vooruitgang de teamleden hebben gemaakt of wat ze juist tegen heeft gehouden om voortgang te boeken. Laat ze noteren wat ze morgen kunnen doen om te zorgen dat de medewerkers vooruit kunnen.

Stap 4: Vier kleine overwinningen

Vier elke kleine stap voorwaarts of elk mini-doel dat is bereikt. Geef steeds erkenning en waardering voor de vooruitgang die de medewerkers boeken. De positieve emoties die uw werknemers daardoor krijgen maakt ze meer bevlogen om het einddoel te bereiken.

Stap 5: Laat medewerkers hun successen opschrijven

Vraag medewerkers elke dag vijf minuten tijd in te ruimen om hun eigen voortgang op te schrijven. Ook de hele kleine (soms onbeduidend lijkende) stappen. En laat ze het daarna te bespreken met een collega. Het werkt natuurlijk motiverend om de volgende dag weer meer voor elkaar te willen krijgen.

TIP: Lees welke kenmerken bevlogen medewerkers hebben op PW De Gids Vakbase.

Lees ook: de 8 geheimen van goed werkgeverschap

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels