nieuws

Denk vanuit de klant, met visie en lef

Personeelsmanagement

Klantgerichtheid vindt de ondernemer in het MKB het belangrijkst bij zijn medewerkers.

Denk vanuit de klant, met visie en lef

Daarnaast waardeert hij visie en initiatief, want het bedrijf moet innovatief blijven werken. Dit blijkt uit de MKB Marktmonitor van Unique en TNO.

In het eerste kwartaal van dit jaar zijn 1.585 MKB’ers (tot 500 medewerkers) ondervraagd over de bedrijfseconomische ontwikkelingen en het innovatief vermogen van hun bedrijf. Nederlandse ondernemers vinden klantgerichtheid (59%), visie (33%) en het tonen van initiatief (30%) de belangrijkste competenties van hun medewerkers om innovatief te zijn en te blijven.

Innoveren noodzaak

Als medewerkers over deze competenties beschikken, kunnen de ondernemingen waar ze in werken beter innoveren. Daarmee kan het bedrijf een toppositie in de markt halen, of vasthouden. Medewerkers die klantwensen goed kunnen vertalen naar vernieuwende producten of diensten zijn volgens de MKB’ers goud waard.

Vergelijkbaar

Uit een onderzoek van werkgeversvereniging VNO-NCW kwamen vergelijkbare conclusies. Bijna alle ondernemers vinden in dat onderzoek dat hun personeel hard en met toewijding werkt, maar meedenken over de toekomst van het bedrijf is er in driekwart van de ondernemingen niet bij. Veel werknemers kijken te weinig naar de belangen van het bedrijf. Er heerst een zesjescultuur. Alles moet worden voorgekauwd.

>> Lees hier vijf tips om direct met innoveren-nieuwe-stijl aan de gang te gaan >>

Verkrijgen van competenties

Natuurlijk zijn de gewenste competenties niet altijd bij iederen aanwezig. Het MKB investeert daarom het meeste in opleidingen en trainingen om te kunnen blijven innoveren. Driekwart van de MKB’ers doet dit. Ook het inhuren van tijdelijke medewerkers met specifieke kennis en vaardigheden (34%), en het aannemen van nieuwe gespecialiseerde professionals (23%) zijn maatregelen om alsnog de juiste competenties voor innovatie in huis te halen. Aan vrijheid om te innoveren hebben medewerkers volgens de ondernemers geen gebrek. 76 procent van de ondervraagde MKB’ers is het eens met de stelling dat zij medewerkers voldoende ruimte bieden om te innoveren.

“Innoveren draait niet alleen om het aanbieden van nieuwe producten of diensten,” stelt Raymond Puts, algemeen directeur van Unique. Hij vervolgt: “Het kan ook gaan om kleinere procesmatige verbeteringen. Juist op dit vlak kan goed personeel van enorme betekenis zijn. Een klantgerichte medewerker is goud waard, want juist hij of zij weet exact wat de klant wil en hoe het bedrijf daar slim op in kan spelen. Ik zou ondernemers dan ook willen adviseren om het personeel te betrekken bij het innovatieproces: oogst ideeën en beloon ze ook. Hiermee kunnen ondernemers zich niet alleen onderscheiden als een topwerkgever, maar ook als koploper in de markt.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels