nieuws

Wat maakt een training effectief?

Personeelsmanagement

Wie geen aandacht en tijd investeert vóór en na een training van medewerkers haalt meestal niet het gewenste rendement. De verantwoordelijkheid voor het slagen van een leertraject ligt niet alleen bij de trainer en de cursist, maar ook bij de leidinggevende en collega’s van de cursist, stelt Laura van den Ouden, seniortrainer en opleidingskundig adviseur bij ICM Opleidingen & trainingen.

Wat maakt een training effectief?

Van den Ouden komt regelmatig bij organisaties voor gesprekken over nieuwe opleidings- en trainingstrajecten. In deze gesprekken krijgt zij steeds vaker de vraag hoe ICM als opleidingsinstituut ervoor zorgt dat de medewerkers na afloop van de training echt bijvoorbeeld projectmatig gaan werken, meer verkopen of beter samenwerken. Van den Ouden vindt die vraag op zich niet vreemd, want ze begrijpt heel goed dat de werkgever wil weten of hij waar krijgt voor zijn geld. Maar trainers zijn niet de hoofdverantwoordelijke als het erom gaat dat medewerkers het geleerde daadwerkelijk in de praktijk brengen.

Van den Ouden: “De trainer mag je verantwoordelijk houden voor de meest actuele en passende leerstof, de praktijkopdrachten waarmee hij of zij tussentijds oefent en voor het enthousiasmeren van de cursist voor de training door bijvoorbeeld aan te sluiten bij iemands leerstijl. Maar de cursist zelf en de leidinggevende/collega’s, dus de ondersteuning vanuit de organisatie, zijn andere cruciale factoren die bepalen of het geleerde echt zal worden gebruikt in het werk.” Mensen leren volgens Van den Ouden doordat ze de ruimte krijgen om met het nieuw geleerde te oefenen in het werk en doordat er iemand is die met ze meekijkt die feedback geeft en vragen kan beantwoorden. Voor cursisten is het daarnaast ook belangrijk dat ze een noodzaak voelen, bijvoorbeeld doordat ze wat ze kunnen leren in de training nodig hebben in hun werk om verder te komen of bij te blijven.

Tips voor opleidingen

Wat kan een werkgever of leidinggevende doen om een leertraject te laten slagen? Van den Ouden heeft daarvoor enkele tips: “Breng voorafgaand aan het leertraject in kaart wat de vraag achter de vraag is: wat wil een cursist eigenlijk bereiken in zijn werk en wat wil de leidinggevende zien op de werkvloer? En wie ligt hier wakker van? Als tweede is het belangrijk om te zorgen dat er tijd en ruimte is om tussentijds te oefenen door de opdrachten uit de training te koppelen aan echte werkvragen. Na het leertraject is het belangrijk om te blijven oefenen. En geef de cursist gelegenheid om feedback te krijgen, bijvoorbeeld via terugkomdagen. Ook zou er via POP’s of functioneringsgesprekken een meetlat voor verandering en tevredenheid op lange termijn moeten zijn.”
Of een leertraject rendement oplevert is een optelsom van voor, tijdens en na de training tijd en aandacht investeren. Van den Ouden spreekt uit ervaring als ze zegt dat een leertraject het grootste rendement oplevert als de aandacht voor het traject als volgt is verdeeld: “Besteed 40 procent van de tijd vóór het leertraject, 20 procent tijdens het leertraject en 40 procent na het leertraject.”

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door ICM Opleidingen & Trainingen

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels