nieuws

Gezondheidsonderzoek: zo krijgt u medewerkers mee

Personeelsmanagement

Hoe stimuleert ABN AMRO hun medewerkers om deel te nemen aan het gezondheidsonderzoek?

Gezondheidsonderzoek: zo krijgt u medewerkers mee

ABN AMRO wil graag dat veel medewerkers deelnemen aan het driejaarlijkse gezondheidsonderzoek. Om klachten vroegtijdig op te sporen, maar ook ter preventie. “We vragen veel van onze mensen, maar we willen ze ook helpen om gezond en vitaal te blijven,” zegt Monique Bosbaan, benefits advisor bij ABN AMRO HR Reward & Performance Management. Hoe stimuleert de bank medewerkers om deel te nemen?

In 2012 zag ABN AMRO dat steeds minder mensen zich meldden voor het gezondheidsonderzoek en dus moest er iets gebeuren. ‘Er waren veel losse initiatieven, zoals interne bedrijfsfitness en allerlei sportclubs, maar het was niet een geheel. We zijn het toen eens over een andere boeg gaan gooien,’ vertelt Bosbaan. ‘We zijn alles gaan bundelen onder de noemer LEEFVitaal! We bieden hierin onder meer in- en externe fitness aan, workshops over voeding en mindfulness, fysiotherapie en sportmogelijkheden. Het aanbod zijn we gaan presenteren op speciale markten, waarbij we laten zien wat je allemaal binnen de bank kunt doen als het gaat om vitaliteit.’

Gezondheidsrisico’s in kaart

Een belangrijk onderdeel van vitaliteit is het Beter Leven gezondheidsonderzoek, dat de bank aanbiedt in samenwerking met zorgverzekeraar Zilveren Kruis Achmea en arbodienst Beter. Hiermee worden gezondheidsrisico’s, een levensstijlprofiel en een zogeheten mentale en werkbalans in kaart gebracht. Als iemands leefstijl risico’s met zich meebrengt of als iemand klachten heeft, kan hij of zij een half jaar gecoacht worden. ‘We willen graag dat meer mensen meedoen aan dit lichamelijke onderzoek en de vragenlijst invullen. De participatiegraad is nu 30 procent en dat mag nog wel wat hoger. We stimuleren deelname onder meer door het organiseren van de markten op locaties in het hele land. Hier kunnen medewerkers een korte gezondheidscheck doen, waarbij onder meer bloeddruk en cholesterol worden gemeten.’ Deze healthcheck wordt goed bezocht, omdat het laagdrempelig is. En dan blijkt die check voor sommigen niet voor niets. Bosbaan: ‘Zo was er laatst een medewerker die niet in de gaten had dat hij een levensgevaarlijk hoge bloeddruk had. Daar doe je het dan ook voor, dan is zo’n markt al heel zinvol geweest.’

Denk mee op LinkedIn: Werknemers hoeven niet ziek te zijn om beter te worden

Tips voor werkgevers

Wat kunnen werkgevers het beste doen om medewerkers te stimuleren deel te nemen aan gezondheidsprogramma’s of -onderzoeken? Bosbaan: ‘ Het beste werkt toch om mensen persoonlijk aan te spreken. Op de vitaliteitsmarkten staan wij om half 8 bij de ingang met flyers en nodigen de medewerkers persoonlijk uit. Die persoonlijke aandacht maakt dat ze komen.’ Wat volgens Bosbaan ook werkt is medewerkers bewust te maken van de risico’s die er zijn. ‘Mensen zijn zich vaak niet bewust dat het werken met alle moderne technologische middelen ook gevolgen kan hebben, zoals een gebogen houding bij het gebruik van je smartphone. En burn out komt steeds meer bij jonge mensen voor. Zij denken: ik ben jong en energiek, ik kan alles aan. Als ze op de risico’s gewezen worden nemen ze de signalen bij zichzelf sneller serieus.’ En een derde tip: wijs mensen op wat het ze oplevert. ‘Dat is ook voor ABN AMRO de insteek: wat kun je eruit halen als je meedoet? Je kunt je er beter door voelen, wat de basis is voor goed kunnen presteren, lekker in je vel zit en ook na je werk nog energie hebben om leuke dingen te doen.’ Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Zilveren Kruis Achmea

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels