nieuws

Jonge IT’er weet niet wat hij wil

Personeelsmanagement

De arbeidsmobiliteit onder jonge IT’ers is hoog. HR weet niet hoe loopbaanbeleid in te vullen.

Jonge IT’er weet niet wat hij wil

Zo’n 45 procent van de afstudeerders in IT-richting weet ten tijden van afstuderen nog niet wat voor soort werk ze willen gaan doen en wat bij ze past. Dat terwijl zij gemiddeld krap een maand na hun afstuderen al in dienst treden bij hun eerste werkgever. Dat zorgt voor hoge arbeidsmobiliteit: een derde van deze starters wisselt binnen een jaar al van baan.
Dat blijkt uit onderzoek naar loopbaanontwikkeling bij jonge IT’ers en loopbaanbeleid bij IT-organisaties, uitgevoerd door Procam. Het bureau, dat talentenprogramma’s ontwikkelt voor jonge hoogopgeleide IT’ers, ondervroeg duizend hoogopgeleide starters op de IT-arbeidsmarkt en 110 CIO’s, HR-managers en IT-managers.

TIP: Lees wanneer u een loopbaan- of coachingstraject aanbiedt op PW De Gids Vakbase.

HR moeite met loopbaanbeleid IT’er

De hoge arbeidsmobiliteit van IT-starters maakt dat organisaties moeite hebben met een effectief loopbaanbeleid. Naast gebrek aan zelfkennis bij de IT-starters zijn er vanzelfsprekend ook externe factoren die het hoge verloop veroorzaken, zoals de war for talent, toename van tijdelijke contracten en economisch herstel.
Om jong talent te vinden en te binden, besluiten organisaties nog meer te investeren in werving en selectie, betere arbeidsvoorwaarden of meer opleidingsmogelijkheden. Onderzoek laat echter zien dat dit in de praktijk vooral leidt tot ‘trial & error’, concludeert Procam in hun paper ‘Het voordeel van een talentennetwerk van jonge IT-professionals voor bedrijven’.

Lees ook: Hoe IT’ers hun beslissingen nemen
Lees ook: Jonge IT’er maalt niet om Het Nieuwe Werken

Tip voor HR

George van Buysrogge, directeur van Procam: “Om de trend van een hoog verloop onder IT-starters te doorbreken, zullen organisaties het over een andere boeg moeten gooien. Het is raadzaam om IT-starters te helpen richting te geven aan hun carrière. Veelal zijn ze hier nog niet echt mee bezig geweest omdat ze vooral gefocust waren op het behalen van hun diploma. Het bevorderen van zelfkennis is een belangrijke stap.
Vragen die hierbij centraal staan zijn: ‘wie ben ik?’, ‘wat wil ik?’ en ‘wat kan ik?’. Jonge professionals kunnen door middel van zelfontwikkeling en coaching leren hoe ze hun eigen loopbaan het beste kunnen vormgeven, mét optimale inzet voor het bedrijf waarvoor ze werken. Zowel starters als organisaties hebben baat bij het bieden van goede loopbaanbegeleiding.”

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels