nieuws

Innovatie betaalt zich terug

Personeelsmanagement

Nederlandse bedrijven die inzetten op innovatie doen het aanmerkelijk beter dan andere bedrijven.

Innovatie betaalt zich terug

Hun omzet- en winstverwachtingen voor 2014 zijn veel rooskleuriger dan die van de rest. Dit komt met name omdat elke euro die zij in innovatie investeren dankzij het op de markt brengen van nieuwe producten ruimschoots wordt terugverdiend. Uit het jaarlijkse onderzoek Strategy Trends 2014 dat organisatieadviesbureau Berenschot onder 341 ondernemers, bestuurders en topmanagers hield blijkt dat innovatie loont.

Innovatie = rendement

Deelnemers aan het voor de achtste keer gehouden onderzoek stellen in overgrote meerderheid dat investeren in vernieuwing bijna altijd rendement oplevert. Daarom wil maar liefst 40 procent van de Nederlandse bedrijven zich in 2014 juist door middel van innovatie onderscheiden van de concurrentie.

“Dat is gezien de return on investment op innovatie begrijpelijk”, aldus senior managementconsultant Roel van Lanen van Berenschot. “Maar de eerste zijn met het beste product vergt veel van een bedrijf. Zo moet een manager de beste uitvinders aantrekken en het aandurven om veel te experimenteren. Er is een onophoudelijke stroom aan goede ideeën nodig. Die zijn relatief goedkoop en foute of geflopte projecten juist duur.”

Minder geld

Door teruglopende marges is overigens steeds minder geld beschikbaar voor innovatie. Een veelgebruikte manier om tegenwicht te bieden aan die negatieve ontwikkeling is samenwerking. Van de respondenten zegt 88 procent in 2014 samen te werken. Bedrijven die daar voor kiezen geven wel de voorkeur aan meer vrijblijvende vormen van samenwerking, zoals netwerken of allianties. Daarnaast zoeken veel bedrijven (53 procent) in 2014 naar nieuwe vormen van financiering.

Van de bedrijven verwacht 42 procent dit jaar een omzetgroei en 49 procent een groei in winst ten opzichte van 2013. Die groei moet vooral worden gerealiseerd door het veroveren van nieuwe markten.

Kostenreductie

Kostenreductie staat onverminderd hoog op de managementagenda van de CEO. Wel zijn er grote verschillen zichtbaar tussen sectoren. Waar de financiële sector en energiebedrijven zich met name richten op kostenbeheersing, kijken onder meer zakelijke dienstverleners en groothandelsbedrijven meer naar het verhogen van het rendement.

TIP Behoefte aan meer innovatief talent? Heb uw SPP op orde. Bezoek de Praktijkdag Strategische personeelsplanning – In 5 stappen naar een succesvol plan van aanpak op maat

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels