nieuws

Hulpvaardige werknemer heeft succesvollere carrière

Personeelsmanagement

Werknemers die hun collega’s graag helpen, zijn op de korte termijn minder productief. Op de lange termijn leveren zij echter betere resultaten dan hun egoïstische collega’s.

Zo blijkt uit  onderzoek van wetenschappers van de University of Pennsylvania, meldt de Belgische nieuwssite Express.be.

In de eerste instantie leveren deze hulpvaardige collega’s minder goede werkresultaten dan collega’s die zich meer egoïstisch opstellen. De Amerikaanse onderzoekers stellen dat deze hulpvaardige werknemers de behoeftes van collega’s of klanten prioriteit geven boven de eigen belangen en daardoor eigen productiviteit opofferen. Op langere termijn zullen deze genereuze collega’s echter de beste arbeidsresultaten leveren. Uit eerder onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam bleek al dat behulpzame collega’s kunnen rekenen op meer salaris.

Productiviteit voor de organisatie

“Hulpvaardigheid verrijkt de betekenis en het doel van het leven,” meent onderzoeker Adam Grant van de University of Pennsylvania. “De bereidheid om anderen te helpen toont aan dat de persoonlijke bijdrage belangrijk is en vormt een aanzet om harder, langer en intelligenter te werken.”

Die hulpvaardigheid van werknemers blijkt ook een goede uitwerking te hebben op de algehele productiviteit van de organisatie. Denk aan resultaten als hogere omzetten, efficiëntere werkprocessen en een grotere klanttevredenheid. Helaas blijkt die positieve uitwerking op de organisatie een keerzijde te hebben voor het hulpvaardige individu: zijn persoonlijk succes moet eraan geloven omdat hij zijn tijd en moeite voor een groot deel aan anderen opoffert.

Superieure productiviteit voor werknemer

Op lange termijn blijkt het de genereuze medewerker echter een superieure productiviteit op te leveren, meent Grant. “Dat heeft vooral te maken met relaties en motivatie. Hulpvaardigheid leidt immers tot betere relaties en zal klanten onder meer aanzetten om meer aankopen te doen en aanbevelingen te doen bij andere consumenten.”

De motivatie van dit soort personeel zal bovendien de inzet verhogen en de impact van negatieve omstandigheden, zoals ongunstige werkuren of een beperkte financiële beloning, afzwakken. Maar hulpvaardigheid heeft ook een positieve invloed op de expertise: genereuze werknemers zullen immers in contact komen met de activiteiten van een bredere waaier collega’s en daardoor nieuwe vaardigheden aanleren.

Grant: “Die positieve elementen zullen ervoor zorgen dat de hulpvaardige werknemer een grote kans heeft om op termijn een succesvolle carrière uit te bouwen.”

Lees meer over sociale innovatie, hoe u kunt sturen op de waarde van uw personeel op PW De Gids Vakbase

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels