nieuws

Lidl-medewerkers de dupe van succes Lidl

Personeelsmanagement

Te hoog, te zwaar en te lang stapelen en tillen leidt tot schadelijke lichamelijke gevolgen bij de medewerkers van supermarktketen Lidl. Gemiddeld ondervindt 16 procent van de medewerkers daar lichamelijke klachten van.

Lidl-medewerkers de dupe van succes Lidl

Zo blijkt uit het rapport ‘Lidl: vertil je niet aan je succes’ dat een groep Lidl-medewerkers maandag aan hun werkgever overhandigden.

Lichamelijke klachten

De kadergroep van FNV Handel is al een jaar aan het inventariseren welke gevolgen te hoog, te zwaar en te lang stapelen en tillen met zich mee brengen voor de medewerkers in de winkels en distributiecentra. Om dit cijfermatig te kunnen onderbouwen, is er gedurende acht weken bij zeven filialen door Lidl-medewerkers bijgehouden wat er aan te hoge en topzware producten binnenkwam. Ook werd bijgehouden hoeveel pallets omvielen vanwege te hoge en topzware belasting.

In veertien filialen werd nagegaan of medewerkers lichamelijke klachten ondervonden die direct verband hielden met het verslepen en tillen van te zware dozen of pallets. Gemiddeld had 16 procent inderdaad rug-, pols-, schouder-, gewrichts- en/of hoofdpijnklachten. In sommige filialen liep dit zelfs op tot 50 procent. In totaal heeft Lidl Nederland 12.000 medewerkers over ruim 375 filialen en vijf distributiecentra en meer dan.

Gezondheidsmaatregelen

“Het is leuk dat Lidl zo succesvol is in Nederland, maar de groei gaat voor een groot deel letterlijk over onze rug”, aldus verkoopmedewerker van de supermarktketen Ronald van der Flier, tevens kaderlid van FNV Handel. “Wij willen dat Lidl gezondheidsmaatregelen neemt en naleeft om ervoor te zorgen dat wij op een gezonde en veilige manier ons werk kunnen doen.”

Fatma Bugdayci, bestuurder FNV Handel: “Vanwege de toenemende omzet worden vrachtwagens voller geladen en wordt er in de distributiecentra structureel te hoog en te zwaar gestapeld. Dit heeft direct invloed op de winkels want daar moeten medewerkers de pallets weer verslepen naar de schappen. En door de hoge normen die Lidl hanteert voor het laden, lossen en in de winkel zetten van producten, neemt de werkdruk zowel in de distributiecentra als de winkels toe. “Werknemers moeten hun werk veilig en gezond kunnen uitvoeren. Dus zonder ongevallen en zonder gezondheidsschade door slechte werkomstandigheden. Wij roepen Lidl op om het rapport goed te lezen en de aanbevelingen serieus te nemen.“

Reactie Lidl

Lidl laat aan vakblad Distrifood weten niet direct te willen reageren op het rapport, pas na overleg over de resultaten. Een woordvoerster van de supermarktketen liet in dagblad Sp!ts weten te kijken naar de werkomstandigheden van zijn werknemers: ‘Ons personeel is het gezicht van de supermarkt, dus natuurlijk staat de gezondheid voorop”, aldus woordvoerster Christine Braun.

TIP: Jurisprudentie over de aansprakelijkheid bij beroepsziekten? Op PW De Gids Vakbase staan ze op een rij: Schending zorgplicht

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels