nieuws

Werkdruk? Blijf zoeken naar oplossingen

Personeelsmanagement

Werkdruk is niet voor elke werknemer hetzelfde. Waar de een fluitend nog een taak oppakt, heeft een ander moeite met de alsmaar groeiende stapel werk. Wat te doen als werkdruk een werknemer te veel dreigt te worden?

Er is niet zoiets als dé werkdruk, zegt Rob Hoedeman, bedrijfsarts bij ArboNed. “Het gaat altijd om de verhouding tussen wat jou plezier geeft en wat je energie kost. En dan hebben we het niet over even een piekje op het werk; dat heeft iedereen wel eens. Bij werkdruk en werkstress hebben we het over de lange termijn. Het wordt heel spannend als je steeds langer nodig hebt om bij te komen na het werk. Heel vaak hoor ik van werknemers die bij mij komen dat ze dachten dat het nog wel ging en dat ze dus niet hebben ingegrepen.”

Overspannenheid of burn-out

Hoewel werkdruk dus voor iedereen anders is, herkent Hoedeman een gemene deler in de verhalen die hij in zijn spreekkamer hoort als mensen zijn geveld door overspannenheid of een burn-out. “Ik kreeg minder energie van mijn werk, ik vond het minder leuk, ik was wat kribbig…” Als dat een week of twee duurt, is dat allemaal nog niet zo erg, zegt de bedrijfsarts. Wie merkt dat het een beetje te veel wordt op het werk, kan het tij vaak nog keren.

Maar het zijn meestal niet de mensen die de signalen van werkstress (>PW De Gids Vakbase) goed oppakken die zichzelf terugvinden in de spreekkamer van de bedrijfsarts. Even twee weken vakantie opnemen om bij te tanken kán in die eerste fase nog een oplossing zijn als sprake is geweest van een tijdelijke piekdrukte. Hoedeman: “Ik vind het heel gezond als je durft te zeggen ‘Ik heb het een half jaar razend druk gehad, nu doe ik twee weken even helemaal niets.’ Maar vaker zie ik mensen in oktober die dachten dat ze het wel zouden redden met twee weken zomervakantie.”

Je grenzen bewaken en op tijd je rust pakken, is goed wanneer je merkt dat de werkdruk leidt tot werkstress. Maar Hoedeman raadt niemand aan om werkstress te lijf te gaan door niets te doen. “Het is bedenkelijk als je allerlei dingen niet meer gaat doen, omdat je zo moe bent van je werk. Als je verjaardagen, je avondje dansen of het sporten overslaat. Je moet juist kijken naar de dingen die je energie geven. Het kan best zijn dat je na een heel drukke dag het echt niet kunt opbrengen om te gaan sporten. Maar dan moet je de souplesse hebben om te zeggen: ‘Vanavond ga ik even niet, maar volgende week ga ik weer naar de sportschool.’”

Hulpbronnen

Juist wie gestresst is, moet proberen tijd te nemen om oplossingen te zoeken. Hoedeman: “Stress maakt dat je je maar op één doel richt. Je bent in een soort overlevingsstand. En je komt er niet meer aan toe om je af te vragen: ‘Waar ben ik mee bezig, wat geeft mij energie?’” Het eerste wat Hoedeman iemand met werkstress vraagt, is: ‘Sta eens stil bij hoe het was toen het nog wel goed ging. Waar kreeg jij je energie van? Was dat het sociale aspect van werk of de intellectuele uitdaging?’ En dan kom je er vaak achter dat die drijfveren, of de hulpbronnen zoals we die ook wel noemen, ongemerkt zijn verdwenen.”

Activatie is dan ook de belangrijkste stap om uit een overspannenheid of een burn-out te komen. Voorbij is de tijd dat mensen wie het werk boven het hoofd was gegroeid, gedurende lange tijd in de ziektewet werden geparkeerd. “Je moet op zoek gaan naar de hulpbronnen die maken dat de balans terugkomt. Je moet het anders gaan doen, maar hoe? Misschien moet je vaker om hulp vragen? Misschien moet je beginnen met sporten? Vaak betrekken we hier ook de leidinggevende bij, die meestal ook wel ziet dat het niet goed ging en zich afvraagt hoe het beter kan.”

Werkdruk de baas worden? Klik hier

Lees ook: Zo herkent HR werkstress.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels