nieuws

70/20/10 leermodel: hoe pakt een opleider dat op?

Personeelsmanagement

Werknemers doen kennis en vaardigheden vooral op tijdens de uitoefening van hun werk, aldus het 70/20/10-leermodel. Hoe pakt een opleider als de Hema academie dat op?

70/20/10 leermodel: hoe pakt een opleider dat op?

“Laatst vertelde een potentiële klant me vol trots dat zeshonderd van zijn medewerkers een Word-cursus met succes hadden afgerond” zegt manager Hans Schuurmans van de Hema academie. “Waarop ik zei: wat jammer.” Schuurmans gelooft heilig in de principes van ‘Het Nieuwe Leren:’ bied werknemers een online leeromgeving die overal toegankelijk is en 24/7 online beschikbaar. Geef ze vervolgens zelf de regie over hun eigen leerproces en dwing ze daarbij niet om cursussen in hun geheel te volgen. Schuurmans: “Het is niet efficiënt om iemand iets te leren wat diegene al weet, of in de praktijk niet nodig zal hebben. Organisaties hebben belang bij werknemers die beschikken over de juiste kennis, niet bij werknemers die een cursus gevolgd hebben.”

70/20/10 leermodel

Sinds 2008 biedt Hema online cursussen. Aanvankelijk bestond de doelgroep uit consumenten. Omdat bleek dat de IT-cursussen gretig aftrek vonden bij bedrijven en overheden, werd in 2009 de Hema academie opgericht. De academie is gestoeld op de principes van het 70/20/10 leermodel, dat in 2002 werd ontwikkeld door Charles Jennings. Dat model gaat ervan uit dat formele training van ondergeschikt belang is voor de ontwikkeling van medewerkers: slechts tien procent van de bagage van een werknemer is opgedaan door cursussen of opleidingen te volgen. Praktijkcoaching en begeleiding is dubbel zo belangrijk: twintig procent van de bagage van werknemers is daarop gebaseerd. Maar het allermeeste leren medewerkers tijdens de uitoefening van hun functie: zeventig procent van hun kennis en ervaring wordt opgedaan op de werkvloer.

Lees ook: Wat zijn de huidige trends in cursussen? Lees Trends in werknemersopleidingen

‘Learning on demand’

Schuurmans gelooft daarom heilig in de kracht van ‘Learning on Demand’: “Op het moment dat een werknemer behoefte heeft aan nieuwe kennis of vaardigheden, moet de leeromgeving daarop onmiddellijk inspelen.” Hij geeft een voorbeeld: “Wanneer een medewerker in Excel een draaitabel wil maken met een datumveld, kan hij of zij binnen de academie meteen opzoeken hoe dat moet. Er verschijnt een filmpje waarin stap voor stap wordt getoond hoe je deze taak uitvoert. De medewerker kan die kennis onmiddellijk toepassen.” Dat is de beste garantie dat de kennis ook blijft hangen: “Na een keer of drie kan de werknemer zo’n taak meestal zelfstandig uitvoeren.”

TIP: Dit is een verkorte versie van het artikel in PW De Gids 7/8. Bestel een gratis proefnummer van PW De Gids en lees het volledige artikel.

 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels