nieuws

Lastige klanten geven meeste werkstress

Personeelsmanagement

Lastige klanten geven het meeste werkstress op de Europese werkvloer. Werken onder tijdsdruk komt op de tweede plaats.

Lastige klanten geven meeste werkstress

Waar raakt u het meest gestrest van op de werkvloer? Europawijd noemt een drie op de vijf werknemers het omgaan met lastige klanten, leerlingen of patiënten werkstressfactor nummer één. Dat blijkt uit het Esener-onderzoek naar werkstressfactoren van het EU‑OSHA, Europees Agentschap voor gezond en veilig werken. Aan het onderzoek werkten zo’n 50.000 organisaties in 36 landen mee.

Andere belangrijke stressfactoren die door iets meer dan de helft van de mensen wordt genoemd zijn: tijdsdruk, langdurig in dezelfde houding zitten en herhaaldelijk dezelfde bewegingen uitvoeren.

Psychosociale arbeidsbelasting worden als de grootste uitdaging ervaren. Bijna één op de vijf organisaties die melden met lastige klanten te moeten omgaan of tijdsdruk ervaren, geeft ook aan dat het hun aan informatie of adequate instrumenten ontbreekt om het risico aan te pakken’, zegt Christa Sedlatschek, directeur van EU‑OSHA.

Verder komt naar voren dat 76 procent van de organisaties regelmatig risicobeoordelingen uitvoeren. Hiervan beschouwt 90 procent de uitkomsten als een nuttige bijdrage tot het beheer van veiligheid en gezondheid.

TIP: Leer hoe u werkstress bij medewerkers kunt herkennen tijdens de cursusdag Psychosociale arbeidsbelasting op 1 december.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels