nieuws

Talentontwikkeling: 4 onmisbare succesfactoren

Personeelsmanagement

Spotify, Netflix, Stichting Buurtzorg: van die organisaties die talentontwikkeling excellent uitvoeren. Wat doen zij anders? Dit zijn hun succesfactoren.

Talentontwikkeling: 4 onmisbare succesfactoren

In een veranderende omgeving zijn medewerkers de enige, relatief constante factor voor het bedrijf. Om te zorgen dat uw mensen ook mee kunnen bewegen met de organisatie moeten zij continu in ontwikkeling zijn, op een manier die zowel bij henzelf als de organisatie past. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.
We kennen allemaal de grote voorbeelden van Spotify, Netflix, en – dichterbij huis – de beste werkgever van Nederland: Stichting Buurtzorg. Bedrijven die ‘het nieuwe leren’ voor hun eigen organisatie hebben ontdekt, die het ontwikkelen van hun medewerkers ‘anders’ aanpakken. Maar wat is ‘anders’?
Het is lastig om te zeggen wat organisaties die talentontwikkeling op een bijzondere manier aanpakken, ‘anders’ doen, zegt Edwin Brink, consultant en trainer bij advies- en trainingsbureau Qidos. Maar organisaties die een succesvol talentontwikkelingsprogramma hebben uitgerold, hebben wel een aantal dingen gemeen, zegt Brink. Dit kunt u van ze leren.

1. Ontwikkeling is onderdeel van de strategie

Werkgevers die talentontwikkeling een wezenlijk deel van de organisatie maken en het vastleggen in de strategie, zijn vaak succesvol in talentontwikkeling. “Zij koppelen de ontwikkeling van medewerkers aan echte actie”, zegt Brink. ‘We gaan die kant op, dus dan moeten medewerkers dit kunnen. Zo wordt leren een natuurlijke strategie.”

2. Medewerkers krijgen ruimte voor reflectie

Ontwikkeling wordt succesvol wanneer medewerkers de tijd en de ruimte krijgen voor reflectie. Om even uit de waan van de dag te kunnen stappen. Brink: “Reflecterend vermogen is cruciaal om jezelf effectief aan te passen aan veranderende omstandigheden. Het levert alerte en zelfbewuste medewerkers op die voortdurend bezig zijn met de toegevoegde waarde die zij leveren aan de organisatie en haar klanten.”

3. Leren gebeurt dichtbij in teams

Bij organisaties die zich een nieuwe, eigen manier van ontwikkelen aanmeten zie je vaak dat leren niet één op één gebeurt, stelt Brink. Het gebeurt niet op de traditionele manier in een cursuszaaltje buiten de organisatie met een coach erbij, maar zodanig dat de werkcontext van de medewerkers meegenomen wordt. Een heel team of een hele afdeling werkt bijvoorbeeld samen aan een case. Brink: “Zo wordt het geleerde gelijk geborgd in de praktijk. Medewerkers hebben natuurlijk dagelijks te maken met een groepsdynamiek. Die neem je zo gelijk mee.”

4. Ontwikkeling is goed gestructureerd

“Veel medewerkers vinden enige structuur en herhaling belangrijk”, stelt Brink. “Eerst een groepsbijeenkomst, dan een opdracht, dan coaching. Mensen hebben een bepaalde structuur nodig, een stok achter de deur. Op die manier wordt de ontwikkeling blijvend gestimuleerd. Mensen houden elkaar gedurende het traject scherp op concrete ontwikkelstappen. Dat voorkomt vrijblijvendheid.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels