nieuws

Medewerker wil vaker feedback

Personeelsmanagement

Werkt u nog met jaarlijkse of halfjaarlijkse beoordelingsgesprekken? Daar zit de medewerker van nu echt niet meer op te wachten.

Medewerker wil vaker feedback

Werden medewerkers voorheen één of twee keer per jaar beoordeeld op hun prestaties tijdens het functioneringsgesprek, tegenwoordig willen medewerkers vaker feedbackmomenten hebben met hun leidinggevende. Zo kunnen zij hun doelen vaker aanpassen en bespreken hoe zij zichzelf kunnen ontwikkelen. Dit blijkt uit het performance management rapport van het Top Employers Instituut, Dit jaarlijkse onderzoek is gebaseerd op het wereldwijde HR Best Practices Survey onder ruim 900 bedrijven.

Hele jaar door feedback

“Bij het beoordelen van de performance van een medewerker kijken managers vooral terug. Terwijl het nuttiger is om vooruit te kijken. Het gaat dan vooral om hoe een medewerker zich kan ontwikkelen en hoe hij kan groeien. Beoordelingsgesprekken worden meer en meer verleden tijd. Medewerkers krijgen liever het hele jaar door feedback; op een transparante en minder formele manier,” vertelt Samantha Crous, regional director Afrika & Benelux bij het Top Employers Institute.

Veel bedrijven nemen momenteel hun beoordelingsprocessen al onder de loep. Uit het onderzoek blijkt dat 85 procent van de bedrijven in ons land managers trainen om medewerkers voortdurend feedback te geven. En dan niet tijdens een formeel gesprek maar in in een informele setting. Ook beschikt bijna 90 procent van de organisaties over de flexibiliteit om doelen tijdens het jaar aan te passen. “Bedrijven streven ernaar dat de individuele doelen van hun medewerkers onderdeel zijn van de prestaties van het team en het bedrijf. Managers vinden het belangrijk om de individuele doelen elk moment bij te kunnen stellen om de bedrijfsdoelen te bereiken”, zegt David Plink, topman van het Top Employers Institute.

Beoordelingsprocessen complex

Ruim 90 procent van de organisaties beoordeelt zijn medewerkers voortdurend, in plaats van de bekende halfjaarlijkse beoordelingsgesprekken. “Medewerkers hechten daar waarde aan, omdat ze de huidige processen te complex en doordacht vinden. Zij willen hun doelen gedurende het jaar kunnen aanpassen, zoals de markt ook het hele jaar door verandert”, stellen de onderzoekers.

Lees ook: Werkgever ontwikkelt jong talent met feedback

 

Uit het onderzoek blijkt verder dat werknemers niet langer alleen maar afgerekend willen worden op prestaties. “Ze willen ook gecoacht worden en samen met hun leidinggevende een ontwikkelingsplan opstellen om doelen sneller en beter te behalen.”  Het Top Employers Institute (hoofdkantoor in Nederland), erkent sinds 1991 organisaties met goede condities voor het personeel. Het instituut certificeert jaarlijks wereldwijd meer dan 900 organisaties.

Lees op PW De Gids Vakbase waarom u de jaarlijkse beoordeling niet meteen moet afschaffen. 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels