nieuws

Waarom functiespecialisatie niet (meer) werkt

Personeelsmanagement

Functies indelen in afdelingen: werkt dat eigenlijk nog wel? Of moeten we functies door elkaar gaan husselen?

Waarom functiespecialisatie niet (meer) werkt

Waarschijnlijk zit u op de afdeling alleen maar met HR-collega’s. En hebben de salesmensen zich verzameld onder Sales, en huist de afdeling IT alleen maar IT-ers. Herkenbaar? Grote kans. Maar het groeperen van specialisaties heeft ook nadelen, zegt Glenn van der Burg, auteur van het nieuwe boek Management Mythes. In dit boek vraagt Van der Burg zich af of bepaalde manieren van werken in organisaties nog wel werken. Zo ook de ‘mythe van specialisatie’.

Wat is de mythe van specialisatie eigenlijk?
‘Een gemiddeld bedrijf is ingedeeld in specialisaties. Alle mensen die verstand hebben van hetzelfde zitten bij elkaar: engineers bij engineers, sales bij sales, uitvoerders bij uitvoerders, enzovoort. We hebben ooit bedacht dat we al die kennis bij elkaar zetten, maar ik vraag me af: werkt dat nog wel? Het grote nadeel van specialisatie is namelijk dat wanneer je medewerkers met dezelfde soort kennis bij elkaar zet, ze nog maar weinig beïnvloed worden door de andere specialisaties binnen het bedrijf. Bovendien organiseer je een grotere afstand tot de klant.’

Waarom is dat een probleem?
‘Dat maakt het voor medewerkers moeilijker te bevatten wat het nut van hun werk precies is. Als je te ver doorgespecialiseerd bent, raak je steeds verder af van de werkelijkheid: signalen van de buitenwereld, zoals de klant, komen niet meer tot je.
Een klant kan je laten voelen dat hij ergens behoefte aan heeft, dat er een urgentie is om te veranderen. Bovendien zorgt hij voor zingeving. Als je verbinding hebt met de klant, dan weet je waarvoor je het allemaal doet, en elke keer als je de klant kan helpen, zorgt dat voor een goed gevoel. Als je dus te ver van de buitenwereld af komt te staan, kan dat je werkplezier beïnvloeden.’

Dat heeft een raakvlak met duurzame inzetbaarheid.
‘Zeker. Als werknemers geen contact meer hebben met de buitenwereld, waar het waait, waar het spannend is, zien ze ook geen noodzaak om te veranderen en te investeren in hun ontwikkeling. Werkgevers die hun bedrijf rond de klant hebben georganiseerd, hebben hier dus een voordeel.’

Als je het als werkgever anders aan wilt pakken, waar begin je dan?
‘Je hoeft niet gelijk je hele organisatiestructuur om te gooien, met kleine veranderingen kun je al veel bereiken. Begin bijvoorbeeld met de klant een stem te geven. In mijn boek beschrijf ik een voorbeeld van een koekjesbakkerij. Die hebben van elke medewerker een kaart gemaakt met een foto, een zin waarin de medewerker aangeeft waarom hij het leuk vindt om bij de organisatie te werken en de contactgegevens. Elke week stuurt het bedrijf een andere kaart met een andere medewerker mee met de bestellingen. Die medewerker is die week het gezicht van het bedrijf en ontvangt dus alle feedback, complimenten en klachten van de klant. Op die manier is elke medewerker betrokken bij de klant.’

Voor grote organisaties lijkt me dat lastig te organiseren..
Dat klopt, maar die kunnen de klant naar binnen halen. Zo kun je ‘klantarena’s’ organiseren, gesprekken met klanten waarbij medewerkers als publiek meeluisteren en kunnen horen hoe de klant naar het bedrijf kijkt. Uiteindelijk draait het erom dat medewerkers impulsen blijven krijgen van buitenaf.’

Het boek Management Mythes winnen? Stuur uw tip om specialisatie in de organisatie los te weken naar pwdegids@vakmedianet.nl, of bestel het boek Management Mythes in de PW De Gids Webshop. 

Reageer op dit artikel