nieuws

‘HR verschuilt zich achter 70/20/10’

Personeelsmanagement

Veel HR-afdelingen baseren zich voor opleiding en ontwikkeling nog op de 70/20/10-regel. Ten onrechte.

‘HR verschuilt zich achter 70/20/10’

De 70/20/10-regel verwijst naar hoe volwassenen leren: 70 procent op basis van ervaring of informeel leren, 20 procent op basis van interactie met anderen en 10 procent op basis van formeel leren via bijvoorbeeld klassieke educatie. “Het is in beginsel een aantrekkelijke richtlijn voor HR-professionals”, legt Luc Dorenbosch, onderzoeker bij TNO Arbeid in PW De Gids nr. 7/8 uit.”Welke informele ontwikkelactiviteiten moeten we meer stimuleren? Hoeveel budget moeten we verhoudingsgewijs vrijmaken voor welke opleidingen? Prima beleidsvragen op zichzelf. Alleen het antwoord hierop laten leiden door de 70/20/10-ratio is niet aan te bevelen.”

Verschuilen achter 70/20/10-regel

Het wetenschappelijke fundament voor de vuistregel noemt Dorensbosch zeer zwak: “Bijna op het genante af”. “Laszlo Bock van Google is zelfs zo cynisch dat hij vermoedt dat sommige HR afdelingen zich verschuilen achter de regel. Je hoeft amper een opleidingsbudget of -visie te hebben, want 70 procent van het leren vindt toch wel ergens op de werkvloer plaats. Het verantwoordt tevens een fikse besparing op jaarlijkse opleidingskosten. Daar worden de financiële rekenmeesters dan weer blij van.”

HRM’ers verschuilen zich uit gemak vaak achter dit model. Het gaat er in de huidige arbeidsmarkt volgens hem juist om hoe personeelsontwikkeling anders moet worden ingericht om mee te kunnen met bijvoorbeeld de techniek. “Dat gaat niet om de verhoudingen tussen bekende manieren van (in)formeel leren, maar om nieuwe en effectieve (in)formele ontwikkelings- en opleidingsmethodieken. Dan zie je de opkomst van MOOC’s (een massive open online course) waarin over de hele wereld mensen snelle online cursussen volgen bij de beste universiteiten. Dat is dan een meer effectieve invulling van een bekende manier van formeel leren”, aldus Dorenbosch.

Leereffect doceren

Ook gaat het model volgens hem voorbij aan het leereffect van doceren. “Minder bekend is het effect van het doceren of trainen van anderen in wat je als werknemer weet en kan. Google stimuleert dit via een eigen Googler-2-Googler-faculteit waarin werknemers zowel docent als student zijn. Wanneer je eigen kennis overdraagt aan anderen ga je zelf ook op zoek naar nieuwe kennis. Zo leert de collega-leraar informeel door het formeel onderwijzen van collega-leerlingen. En je spaart een trainingsbureau uit, maar nu mét een visie op personeelsontwikkeling anno nu.”

Lees het complete artikel in PW De Gids 7/8.

 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels